J 2006

Počátky průmyslu a železnice na Moravě a ve Slezsku - historické aspekty vývoje

KUNC, Josef

Basic information

Original name

Počátky průmyslu a železnice na Moravě a ve Slezsku - historické aspekty vývoje

Name in Czech

Počátky průmyslu a železnice na Moravě a ve Slezsku - historické aspekty vývoje

Name (in English)

The Beginning of Industry and Railway in Moravia and Silesia - Historical Aspects of Progress

Authors

KUNC, Josef (203 Czech Republic, guarantor)

Edition

Národohospodářský obzor, Brno, ESF MU, 2006, 1213-2446

Other information

Language

Czech

Type of outcome

Článek v odborném periodiku

Field of Study

50200 5.2 Economics and Business

Country of publisher

Czech Republic

Confidentiality degree

není předmětem státního či obchodního tajemství

RIV identification code

RIV/00216224:14560/06:00016315

Organization unit

Faculty of Economics and Administration

Keywords in English

Industry; Railway; Moravia and Silesia; Historical Aspects

Tags

Reviewed
Změněno: 16/1/2007 16:04, doc. RNDr. Josef Kunc, Ph.D.

Abstract

V originále

Průmyslová výroba má na Moravě dlouholetou historii a tradici. Původní koncentrace manufakturní a později tovární výroby se etablovaly zejména v moravsko/slezsko – pruském příhraničí a v Brně a okolí. S rozvojem těžby uhlí a primárně navazujících výrob (zejména hutnické a kovozpracující) zaznamenalo prudký rozvoj průmyslu především Ostravsko, což byla ovšem do určité míry výjimka, protože těžiště průmyslové výroby se v průběhu 19. století přesunulo, do značné míry také vlivem rozvíjející se železniční dopravy, do vnitrozemí do nově vznikajících průmyslových center. Právě město Brno, jako jedno z nejvíce průmyslových měst celého Rakouska bylo v roce 1839 napojeno na parostrojní železnici a industrializace a urbanizace Moravy a Slezska (také díky železnici) byla spuštěna.

In English

Industrial production in Moravia has a long history and tradition. Original concentration of manufactoral and factory production was based particularly in Moravian/Silesian – Prussian borderland and in Brno and its surroundings. Together with coal mining development and related production (metallurgy and metal works) the Ostrava region experienced intensive development, which was an exception to a certain extent, since centre of industrial development relocated during the 19th century, in a large degree thanks to developing railway infrastructure inland into newly established industrial centres. Just Brno, as a one of the most industrial cities of the whole former Austria, was in 1839 connected to locomotive railway and industrialization and urbanization of Moravia and Silesia was set off.

Links

GA402/04/2128, research and development project
Name: Železniční doprava - institucionální postavení, hospodářská politika a ekonomická teorie
Investor: Czech Science Foundation, Railway transport-institutional aspects, economic theory and policy