Detailed Information on Publication Record
2006
Počátky průmyslu a železnice na Moravě a ve Slezsku - historické aspekty vývoje
KUNC, JosefBasic information
Original name
Počátky průmyslu a železnice na Moravě a ve Slezsku - historické aspekty vývoje
Name in Czech
Počátky průmyslu a železnice na Moravě a ve Slezsku - historické aspekty vývoje
Name (in English)
The Beginning of Industry and Railway in Moravia and Silesia - Historical Aspects of Progress
Authors
KUNC, Josef (203 Czech Republic, guarantor)
Edition
Národohospodářský obzor, Brno, ESF MU, 2006, 1213-2446
Other information
Language
Czech
Type of outcome
Článek v odborném periodiku
Field of Study
50200 5.2 Economics and Business
Country of publisher
Czech Republic
Confidentiality degree
není předmětem státního či obchodního tajemství
RIV identification code
RIV/00216224:14560/06:00016315
Organization unit
Faculty of Economics and Administration
Keywords in English
Industry; Railway; Moravia and Silesia; Historical Aspects
Tags
Reviewed
Změněno: 16/1/2007 16:04, doc. RNDr. Josef Kunc, Ph.D.
V originále
Průmyslová výroba má na Moravě dlouholetou historii a tradici. Původní koncentrace manufakturní a později tovární výroby se etablovaly zejména v moravsko/slezsko – pruském příhraničí a v Brně a okolí. S rozvojem těžby uhlí a primárně navazujících výrob (zejména hutnické a kovozpracující) zaznamenalo prudký rozvoj průmyslu především Ostravsko, což byla ovšem do určité míry výjimka, protože těžiště průmyslové výroby se v průběhu 19. století přesunulo, do značné míry také vlivem rozvíjející se železniční dopravy, do vnitrozemí do nově vznikajících průmyslových center. Právě město Brno, jako jedno z nejvíce průmyslových měst celého Rakouska bylo v roce 1839 napojeno na parostrojní železnici a industrializace a urbanizace Moravy a Slezska (také díky železnici) byla spuštěna.
In English
Industrial production in Moravia has a long history and tradition. Original concentration of manufactoral and factory production was based particularly in Moravian/Silesian – Prussian borderland and in Brno and its surroundings. Together with coal mining development and related production (metallurgy and metal works) the Ostrava region experienced intensive development, which was an exception to a certain extent, since centre of industrial development relocated during the 19th century, in a large degree thanks to developing railway infrastructure inland into newly established industrial centres. Just Brno, as a one of the most industrial cities of the whole former Austria, was in 1839 connected to locomotive railway and industrialization and urbanization of Moravia and Silesia was set off.
Links
GA402/04/2128, research and development project |
|