V originále
The objective of this paper is outlining those changes and incentives which the current curricular reform presents - those which should benefit the pedagogical autonomy of primary schools and primary school teachers. Concurrently, the role of 'students voices' in connection with this reform will be examined. The paper also presents the results of a pilot study carried out at a primary school. In an interview, the principal and teachers were asked to comment on how they feel the new conditions (created by the state administration) have influenced their pedagogical work with respect to student autonomy and the accountability imposed on educational processes.
In Czech
Záměrem příspěvku je nastínit, jaké změny a podněty přináší právě probíhající kurikulární reforma ve prospěch pedagogické autonomie základní školy a jejích učitelů a současně, jakou roli v této reformě má mít podle oficiálních dokumentů 'hlas žáků'. Součástí textu je i prezentace výsledků pilotního šetření provedeného na jedné základní škole. Zde bylo prostřednictvím rozhovorů zjišťováno jak ředitel školy a učitelé vnímají státem nově vytvořené podmínky pro pedagogickou práci s ohledem na požadavek autonomie žáků a současně povinnost skládat účty za procesy vzdělávání.