D 2006

Otázky vztahu stylu zvládání zátěže mladšími adolescenty a jejich sociální pozice ve školní třídě

KOHOUTEK, Tomáš, Stanislav JEŽEK and Jan MAREŠ

Basic information

Original name

Otázky vztahu stylu zvládání zátěže mladšími adolescenty a jejich sociální pozice ve školní třídě

Name (in English)

Coping strategies in early adolescence and its influence to the social status in the clasroom

Authors

KOHOUTEK, Tomáš (203 Czech Republic, guarantor), Stanislav JEŽEK (203 Czech Republic) and Jan MAREŠ (203 Czech Republic)
Blatný, M., Vobořil, D., Květon, P., Jelínek, M., Sobotková, V. (eds.).

Edition

Brno, Sociální procesy a osobnost 2005, p. 185-197, 12 pp. 2006

Publisher

PsÚ AV ČR

Other information

Language

Czech

Type of outcome

Stať ve sborníku

Field of Study

50100 5.1 Psychology and cognitive sciences

Country of publisher

Czech Republic

Confidentiality degree

není předmětem státního či obchodního tajemství

RIV identification code

RIV/00216224:14410/06:00018422

Organization unit

Faculty of Education

ISBN

80-86174-09-3

Keywords in English

coping; coping strategies; clasroom; social statutus

Tags

clasroom, coping, coping strategies, social statutus

Tags

Reviewed
Změněno: 12/3/2008 14:01, Mgr. Tomáš Kohoutek, Ph.D.

Abstract

ORIG EN

V originále

Příspěvek pracuje s pilotní verzí dotazníku pro zjišťování struktury zvládání zátěže ve třech různých životních kontextech v rodině, ve škole a v kontaktu s vrstevníky. Metoda umožňuje identifikovat vztah mezi typem a mírou prožívaných problémů a stylem jejich zvládání. Formou předběžného sdělení seznamujeme i s porovnáním výsledků s další potenciálně významnou proměnnou sociální pozicí účastníka výzkumu ve školní třídě, zjišťovanou pomocí rozšířené verze metody SORAD. Závěrem se zabýváme možnostmi podrobnější konceptualizace zvládání zátěže s ohledem na sociální pozici jako aspekt jeho široce kontextuálního charakteru.

In English

This study presents outputs of the pilot version of the coping questionare, which is focused on possible problems in the family, school and with peers. This questionare alows identify the types of the problems, its subjective meanings and the coping strategy. Social status in the clasroom was measured by SORAD questionare. Results iterpreting coping strategy as part of the multidimensonal resources of the social status.

Links

AV0Z70250504, plan (intention)
Name: Člověk v kontextech celoživotního vývoje
MSM0021622406, plan (intention)
Name: Psychologické a sociální charakteristiky dětí, mládeže a rodiny, vývoj osobnosti v době proměn moderní společnosti
Investor: Ministry of Education, Youth and Sports of the CR, Psychological and social characteristics of children, youth and families, development of the personality in the time of changes of modern society
Displayed: 18/11/2024 21:33