ČERVENKA, Karel. Skupinová solidarita a etnizace deviantního chování ve výchovných institucích. Poznámky k etnicky definovaným aspektům inkluze tzv. problémové mládeže (Group Solidarity and Ethnization of Deviant Behavior in Special Educational Institutions. Notes on Ethnically Defined Aspects of Inclusion of "Problem Youth"). In Etnická různost a občanská jednota. Marada, Radim (ed.). Brno: CDK, 2006, p. 256-277, 21 pp. Sociologická řada. ISBN 80-7325-111-6.
Other formats:   BibTeX LaTeX RIS
Basic information
Original name Skupinová solidarita a etnizace deviantního chování ve výchovných institucích. Poznámky k etnicky definovaným aspektům inkluze tzv. problémové mládeže
Name (in English) Group Solidarity and Ethnization of Deviant Behavior in Special Educational Institutions. Notes on Ethnically Defined Aspects of Inclusion of "Problem Youth"
Authors ČERVENKA, Karel (203 Czech Republic, guarantor).
Edition Marada, Radim (ed.). Brno, Etnická různost a občanská jednota, p. 256-277, 21 pp. Sociologická řada, 2006.
Publisher CDK
Other information
Original language Czech
Type of outcome Chapter(s) of a specialized book
Field of Study 50000 5. Social Sciences
Country of publisher Czech Republic
Confidentiality degree is not subject to a state or trade secret
RIV identification code RIV/00216224:14230/06:00018425
Organization unit Faculty of Social Studies
ISBN 80-7325-111-6
Keywords in English social deviance; labeling approach; problem youth; ethnization; group solidarity
Tags ethnization, group solidarity, labeling approach, problem youth, social deviance
Tags Reviewed
Changed by Changed by: Mgr. Lucie Galčanová Batista, Ph.D., učo 41048. Changed: 31/3/2010 10:40.
Abstract
Text se zabývá tématem potenciálu etnicky definovaných identit, které jsou přisouzeny aktérům profesionály z výchovných institucí v rámci procesu inkluze/exkluze tzv. problémové mládeže. Cílem textu je promyslet pojmy, které jsou používány neproblematicky a nereflektovaně a které v důsledku mohou přinést negativní nezamýšlené důsledky pro aktéry, kteří jsou jimi označeni. Hlavní teze textu jsou založeny na perspektivě labeling approach – etiketizační teorie – a analytickém schématu Jeffreyho Alexandera. Skupinovou solidaritu profesionálů lze považovat za prostředek inkluze exkludovaných či marginalizovaných aktérů. Etnicky definované identity tak mohou být chápány jako nositelé určitých sociálních statusů, které jsou zdrojem informací pro výchovné profesionály, kteří na tomto základě usuzují, kdo je oprávněn obdržet jejich solidaritu a tak i nabídku inkluze do dominantní části společnosti.
Abstract (in English)
The text analyzes the potential of ethnically defined identities assigned to actors by professionals from special educational institutions in the processes of inclusion/exclusion of “problem youth“. My aim is to consider the notions used unproblematically and unreflectively which may result in negative unintended consequences for the actors who are labeled that way. My argument is based on the perspective of labeling approach and analytic scheme of Jeffrey Alexander. The group solidarity of these professionals I see as a mean of inclusion of excluded or marginalized actors. Ethnically defined identities can hence be understood as carrying specific social statuses, which are sources of information for educational professionals so that they can tell who is entitled to their solidarity and thus to the offer of inclusion into the dominant society.
Links
MSM0021622408, plan (intention)Name: Reprodukce a integrace společnosti (Acronym: IVRIS)
Investor: Ministry of Education, Youth and Sports of the CR, Reproduction and integration of society
PrintDisplayed: 15/5/2024 21:56