D 2006

Obraz dítěte a dětství v současných čítankách.

ZÍTKOVÁ, Jitka

Basic information

Original name

Obraz dítěte a dětství v současných čítankách.

Name in Czech

Obraz dítěte a dětství v současných čítankách

Name (in English)

Presentation of childhood in contemporary readers

Authors

ZÍTKOVÁ, Jitka (203 Czech Republic, guarantor)

Edition

1. vyd. Ostrava, Slovo a obraz v komunikaci s dětmi. Komunikace s dětmi v zrcadle času./CD/ p. 130-136, 7 pp. 2006

Publisher

PdF OU

Other information

Language

Czech

Type of outcome

Stať ve sborníku

Field of Study

50300 5.3 Education

Country of publisher

Czech Republic

Confidentiality degree

není předmětem státního či obchodního tajemství

RIV identification code

RIV/00216224:14410/06:00031875

Organization unit

Faculty of Education

ISBN

80-7368-271-0

Keywords in English

reader; primary school; childhood; realistic prose; positive approach; disquiet tone

Tags

Reviewed
Změněno: 29/5/2009 14:35, Mgr. Jitka Zítková, Ph.D.

Abstract

V originále

Příspěvek se formou dílčí výzkumné sondy zabývá tím, jak je v současných čítankách z nakladatelství Alter a Nová škola zastoupena realistická próza ze života dětí a prezentován obraz dětí a dětství. Příspěvek si všímá možností "vstupů" do imaginárních světů těchto textů a jejich přitažlivosti pro dětské čtenáře. Na základě dílčích analýz bylo zjištěno, že hlavní rozdíly mezi čítankami lze vyjádřit slovy zábava, pozitivní přístup, přítomnost na straně jedné (Nová škola) a znepokojivost, minulost na straně druhé (Alter).

In English

The paper is a partial research probe, it deals with the ways how the realistic proses from children lives are presented and how the image of childhood is given in the readers for primary school edited by Alter and Nová škola. The author deals with the possibility of "entrance" to imaginary worlds of these texts and also with their attraction for young readers. On the basis of partial analysis it is claimed that the main difference between textbooks can be expressed by words amusement, positive approach, the present on the one hand (Nová škola), and relevance, disquiet tone, the past on the other hand (Alter).