Detailed Information on Publication Record
2006
Obraz dítěte a dětství v současných čítankách.
ZÍTKOVÁ, JitkaBasic information
Original name
Obraz dítěte a dětství v současných čítankách.
Name in Czech
Obraz dítěte a dětství v současných čítankách
Name (in English)
Presentation of childhood in contemporary readers
Authors
ZÍTKOVÁ, Jitka (203 Czech Republic, guarantor)
Edition
1. vyd. Ostrava, Slovo a obraz v komunikaci s dětmi. Komunikace s dětmi v zrcadle času./CD/ p. 130-136, 7 pp. 2006
Publisher
PdF OU
Other information
Language
Czech
Type of outcome
Stať ve sborníku
Field of Study
50300 5.3 Education
Country of publisher
Czech Republic
Confidentiality degree
není předmětem státního či obchodního tajemství
RIV identification code
RIV/00216224:14410/06:00031875
Organization unit
Faculty of Education
ISBN
80-7368-271-0
Keywords in English
reader; primary school; childhood; realistic prose; positive approach; disquiet tone
Tags
Reviewed
Změněno: 29/5/2009 14:35, Mgr. Jitka Zítková, Ph.D.
V originále
Příspěvek se formou dílčí výzkumné sondy zabývá tím, jak je v současných čítankách z nakladatelství Alter a Nová škola zastoupena realistická próza ze života dětí a prezentován obraz dětí a dětství. Příspěvek si všímá možností "vstupů" do imaginárních světů těchto textů a jejich přitažlivosti pro dětské čtenáře. Na základě dílčích analýz bylo zjištěno, že hlavní rozdíly mezi čítankami lze vyjádřit slovy zábava, pozitivní přístup, přítomnost na straně jedné (Nová škola) a znepokojivost, minulost na straně druhé (Alter).
In English
The paper is a partial research probe, it deals with the ways how the realistic proses from children lives are presented and how the image of childhood is given in the readers for primary school edited by Alter and Nová škola. The author deals with the possibility of "entrance" to imaginary worlds of these texts and also with their attraction for young readers. On the basis of partial analysis it is claimed that the main difference between textbooks can be expressed by words amusement, positive approach, the present on the one hand (Nová škola), and relevance, disquiet tone, the past on the other hand (Alter).