D 2001

Psychomotorics Activities in Working with Ill Children

BLAHUTKOVÁ, Marie and Martin SEBERA

Basic information

Original name

Psychomotorics Activities in Working with Ill Children

Name in Czech

Uplatnění psychomotoriky u nemocných dětí

Authors

BLAHUTKOVÁ, Marie and Martin SEBERA

Edition

1. vyd. České Budějovice, Studia Kinanthropologica, p. 154-155, 2 pp. 2001

Publisher

Ediční středisko PF JU České Budějovice

Other information

Type of outcome

Stať ve sborníku

Confidentiality degree

není předmětem státního či obchodního tajemství

Organization unit

Faculty of Education

ISBN

1213-2101

Keywords in English

psychomotorics; motion activity, psychology of children, health psychology, personal experience

Tags

International impact, Reviewed
Změněno: 21/2/2009 18:43, Mgr. Martin Sebera, Ph.D.

Abstract

V originále

The purpose of the article is to introduce a use of psychomotorics to the public. By psychomotorics we understand motion activities which help us to learn about children's experiences. The research is done by means of simple motion activities and games. These activities can help in working with children, especially ill children, with hospitalised children and with physically or mentally disabled children. Psychomotoric games help in detection of real children's feelings and experiences, they expose their personal qualities, especially their temperament. These games can help an adult to get a better contact with a child in medical performances. This conclusion comes from the results which were obtained when working with children within grant tasks and research objectives at the Pedagogical Faculty of the Masaryk University in Brno.

In Czech

Příspěvek je zaměřen na seznámení veřejnosti s využitím psychomotoriky jako pohybové aktivity při poznávání prožitkovosti u dětí pomocí jednoduchých pohybových činností a her. Tyto činnosti mohou pomoci při práci s dětmi, zejména s nemocnými dětmi, s hospitalizovanými dětmi i s tělesně či mentálně postiženými dětmi. Psychomotorické hry pomohou k odhalování skutečných pocitů a prožitků dětí, ukážou na jejich typické vlastnosti, zejména temperament a mohou pomoci při zdravotnických výkonech k lepšímu navázání nezbytného kontaktu dítěte a dospělého. Sdělení vychází ze zkušeností při práci s dětmi v rámci grantových úkolů a výzkumných záměrů na Pedagogické fakultě Masarykovy univerzity v Brně.