D 2006

Vliv osobnosti učitele na prosociálnost žáků

PROKOPOVÁ, Alice

Basic information

Original name

Vliv osobnosti učitele na prosociálnost žáků

Name in Czech

Vliv osobnosti učitele na prosociálnost žáků

Name (in English)

The influence of the personality of a teacher on the pro-sociability of pupils

Authors

PROKOPOVÁ, Alice

Edition

Brno, Škola a zdraví 21, p. 164-183, 19 pp. 2006

Publisher

Paido

Other information

Language

Czech

Type of outcome

Stať ve sborníku

Field of Study

50100 5.1 Psychology and cognitive sciences

Country of publisher

Czech Republic

Confidentiality degree

není předmětem státního či obchodního tajemství

Organization unit

Faculty of Education

ISBN

80-7315-119-7

UT WoS

000264731000019

Keywords in English

pupil; pro-sociability1; moral maturity; teacher; personality of a teacher; authoritativity; permissiveness; facilitation of pro-sociability; causal prevention of chicane

Tags

authoritativity, causal prevention of chicane, facilitation of pro-sociability, moral maturity, permissiveness, personality of a teacher, pro-sociability1, pupil, teacher

Tags

International impact, Reviewed
Změněno: 2/11/2007 22:20, RNDr. Mgr. Alice Prokopová, Ph.D.

Abstract

ORIG EN

V originále

Studie se zabývá výzkumem některých konkrétních faktorů facilitace prosociálnosti dětí mladšího školního věku. Klíčová otázka, z níž se odvíjí zaměření výzkumu, se týká vztahu mezi osobností učitele a prosociálností žáků.Hlavním výsledkem výzkumu z hlediska nových poznatků, které přináší, je prokázaný vztah mezi autoritářstvím učitele a prosociálností jeho žáků; nízká míra autoritářství učitele ovlivňuje děti v tomto smyslu pozitivně, vysoká míra autoritářství negativně. Autoritářství učitele se ukázalo jako vysoce průkazný prediktor zkoumaných charakteristik žáků.

In English

The paper deals with the investigation of some concrete factors of the facilitation of the pro-sociability of children aged 6 11. The key question of focusing the investigation concerns the relationship between the teachers personality and the pro-sociability of the pupils.The main result of the investigation from the point of view of new knowledge is the verified relationship between the authoritativity of the teacher and the pro-sociability of his pupils. A lower extent of the authoritativity of the teacher influences the children in a positive sense, a high extent in a negative way.The authoritativity of the teacher proved as highly confirming predictor of the investigated characteristics of the pupils.

Links

MSM0021622421, plan (intention)
Name: Škola a zdraví pro 21. století
Investor: Ministry of Education, Youth and Sports of the CR, School and Health for the 21st Century
Displayed: 18/11/2024 18:33