Detailed Information on Publication Record
2006
Vliv osobnosti učitele na prosociálnost žáků
PROKOPOVÁ, AliceBasic information
Original name
Vliv osobnosti učitele na prosociálnost žáků
Name in Czech
Vliv osobnosti učitele na prosociálnost žáků
Name (in English)
The influence of the personality of a teacher on the pro-sociability of pupils
Authors
Edition
Brno, Škola a zdraví 21, p. 164-183, 19 pp. 2006
Publisher
Paido
Other information
Language
Czech
Type of outcome
Stať ve sborníku
Field of Study
50100 5.1 Psychology and cognitive sciences
Country of publisher
Czech Republic
Confidentiality degree
není předmětem státního či obchodního tajemství
Organization unit
Faculty of Education
ISBN
80-7315-119-7
UT WoS
000264731000019
Keywords in English
pupil; pro-sociability1; moral maturity; teacher; personality of a teacher; authoritativity; permissiveness; facilitation of pro-sociability; causal prevention of chicane
Tags
Tags
International impact, Reviewed
Změněno: 2/11/2007 22:20, RNDr. Mgr. Alice Prokopová, Ph.D.
V originále
Studie se zabývá výzkumem některých konkrétních faktorů facilitace prosociálnosti dětí mladšího školního věku. Klíčová otázka, z níž se odvíjí zaměření výzkumu, se týká vztahu mezi osobností učitele a prosociálností žáků.Hlavním výsledkem výzkumu z hlediska nových poznatků, které přináší, je prokázaný vztah mezi autoritářstvím učitele a prosociálností jeho žáků; nízká míra autoritářství učitele ovlivňuje děti v tomto smyslu pozitivně, vysoká míra autoritářství negativně. Autoritářství učitele se ukázalo jako vysoce průkazný prediktor zkoumaných charakteristik žáků.
In English
The paper deals with the investigation of some concrete factors of the facilitation of the pro-sociability of children aged 6 11. The key question of focusing the investigation concerns the relationship between the teachers personality and the pro-sociability of the pupils.The main result of the investigation from the point of view of new knowledge is the verified relationship between the authoritativity of the teacher and the pro-sociability of his pupils. A lower extent of the authoritativity of the teacher influences the children in a positive sense, a high extent in a negative way.The authoritativity of the teacher proved as highly confirming predictor of the investigated characteristics of the pupils.
Links
MSM0021622421, plan (intention) |
|