Detailed Information on Publication Record
2006
Věda obdivovaná i zatracovaná
MADECKI, RomanBasic information
Original name
Věda obdivovaná i zatracovaná
Name (in English)
The science admired and also cursed
Authors
Edition
Ostrava, Studia Humanitatis, Ars hermeneutika: Metodologie a theurgie, hermeneutické interpretace, p. 51 - 58, 8 pp. 2006
Publisher
Ostravská univerzita
Other information
Language
Czech
Type of outcome
Stať ve sborníku
Field of Study
60300 6.3 Philosophy, Ethics and Religion
Country of publisher
Czech Republic
Confidentiality degree
není předmětem státního či obchodního tajemství
Organization unit
Faculty of Arts
ISBN
80-7368-252-4
Keywords in English
science; scientific cognition; progress
Tags
Tags
Reviewed
Změněno: 15/4/2010 15:04, Jana Neubertová
V originále
Ve vztahu k vědeckému poznání pozorujeme dnes na jedné straně skepticismus, relativismus či nihilismus, na druhé straně pak postoj zcela opačný, jímž je chápání vědy jako mocné ideologie, jako nového náboženství založeného na víře, že věda je jedinou lidskou kognitivní aktivitou, která je schopna pravého poznání. Autor studie se domnívá, že tyto postoje plynou především ze tří vzájemně provázaných problémů, s nimiž se současná věda potýká: 1. problém pravdivosti a objektivnosti vědeckého poznání; 2. problém pokroku ve vědě; 3. problém vlivu mimovědeckých činitelů na vývoj vědeckého poznání.
In English
In the relation to the scientific cognition we observe today on one hand the scepticism, relativism or nihilism, on the other hand then the attitude quite opposite, which is an understanding the science as a powerful ideology, as new religion based on the belief that the science is the only human cognitive activity which is able of right cognition. The author of study believes that these attitudes result above all from three mutually connected problems, which the contemporary science confronts: 1. Problem of verity and objectiveness of scientific cognition; 2. Problem of progress in science; 3. Problem of influence of non-scientific factors on the development of scientific cognition.