MADECKI, Roman. Věda obdivovaná i zatracovaná (The science admired and also cursed). In Studia Humanitatis, Ars hermeneutika: Metodologie a theurgie, hermeneutické interpretace. Ostrava: Ostravská univerzita, 2006, p. 51 - 58. ISBN 80-7368-252-4.
Other formats:   BibTeX LaTeX RIS
Basic information
Original name Věda obdivovaná i zatracovaná
Name (in English) The science admired and also cursed
Authors MADECKI, Roman.
Edition Ostrava, Studia Humanitatis, Ars hermeneutika: Metodologie a theurgie, hermeneutické interpretace, p. 51 - 58, 8 pp. 2006.
Publisher Ostravská univerzita
Other information
Original language Czech
Type of outcome Proceedings paper
Field of Study 60300 6.3 Philosophy, Ethics and Religion
Country of publisher Czech Republic
Confidentiality degree is not subject to a state or trade secret
Organization unit Faculty of Arts
ISBN 80-7368-252-4
Keywords in English science; scientific cognition; progress
Tags progress, science, scientific cognition
Tags Reviewed
Changed by Changed by: Jana Neubertová, učo 109420. Changed: 15/4/2010 15:04.
Abstract
Ve vztahu k vědeckému poznání pozorujeme dnes na jedné straně skepticismus, relativismus či nihilismus, na druhé straně pak postoj zcela opačný, jímž je chápání vědy jako mocné ideologie, jako nového náboženství založeného na víře, že věda je jedinou lidskou kognitivní aktivitou, která je schopna pravého poznání. Autor studie se domnívá, že tyto postoje plynou především ze tří vzájemně provázaných problémů, s nimiž se současná věda potýká: 1. problém pravdivosti a objektivnosti vědeckého poznání; 2. problém pokroku ve vědě; 3. problém vlivu mimovědeckých činitelů na vývoj vědeckého poznání.
Abstract (in English)
In the relation to the scientific cognition we observe today on one hand the scepticism, relativism or nihilism, on the other hand then the attitude quite opposite, which is an understanding the science as a powerful ideology, as new religion based on the belief that the science is the only human cognitive activity which is able of right cognition. The author of study believes that these attitudes result above all from three mutually connected problems, which the contemporary science confronts: 1. Problem of verity and objectiveness of scientific cognition; 2. Problem of progress in science; 3. Problem of influence of non-scientific factors on the development of scientific cognition.
PrintDisplayed: 17/7/2024 23:41