D 2006

Věda obdivovaná i zatracovaná

MADECKI, Roman

Basic information

Original name

Věda obdivovaná i zatracovaná

Name (in English)

The science admired and also cursed

Authors

Edition

Ostrava, Studia Humanitatis, Ars hermeneutika: Metodologie a theurgie, hermeneutické interpretace, p. 51 - 58, 8 pp. 2006

Publisher

Ostravská univerzita

Other information

Language

Czech

Type of outcome

Stať ve sborníku

Field of Study

60300 6.3 Philosophy, Ethics and Religion

Country of publisher

Czech Republic

Confidentiality degree

není předmětem státního či obchodního tajemství

Organization unit

Faculty of Arts

ISBN

80-7368-252-4

Keywords in English

science; scientific cognition; progress

Tags

Reviewed
Změněno: 15/4/2010 15:04, Jana Neubertová

Abstract

V originále

Ve vztahu k vědeckému poznání pozorujeme dnes na jedné straně skepticismus, relativismus či nihilismus, na druhé straně pak postoj zcela opačný, jímž je chápání vědy jako mocné ideologie, jako nového náboženství založeného na víře, že věda je jedinou lidskou kognitivní aktivitou, která je schopna pravého poznání. Autor studie se domnívá, že tyto postoje plynou především ze tří vzájemně provázaných problémů, s nimiž se současná věda potýká: 1. problém pravdivosti a objektivnosti vědeckého poznání; 2. problém pokroku ve vědě; 3. problém vlivu mimovědeckých činitelů na vývoj vědeckého poznání.

In English

In the relation to the scientific cognition we observe today on one hand the scepticism, relativism or nihilism, on the other hand then the attitude quite opposite, which is an understanding the science as a powerful ideology, as new religion based on the belief that the science is the only human cognitive activity which is able of right cognition. The author of study believes that these attitudes result above all from three mutually connected problems, which the contemporary science confronts: 1. Problem of verity and objectiveness of scientific cognition; 2. Problem of progress in science; 3. Problem of influence of non-scientific factors on the development of scientific cognition.