Detailed Information on Publication Record
2007
Ontologie hudebního díla: platonismus vs. "platonismus"
RACLAVSKÝ, JiříBasic information
Original name
Ontologie hudebního díla: platonismus vs. "platonismus"
Name in Czech
Ontologie hudebního díla: platonismus vs. "platonismus"
Name (in English)
The Ontology of Musical Work: Platonism vs. "Platonism"
Authors
RACLAVSKÝ, Jiří (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution)
Edition
Organon F, Bratislava, Filozofický ústav SAV, 2007, 1335-0668
Other information
Language
Czech
Type of outcome
Článek v odborném periodiku
Field of Study
60300 6.3 Philosophy, Ethics and Religion
Country of publisher
Czech Republic
Confidentiality degree
není předmětem státního či obchodního tajemství
RIV identification code
RIV/00216224:14210/07:00020155
Organization unit
Faculty of Arts
UT WoS
000246583300006
Keywords in English
musical work; musical platonism; type; token; structuralism; contextualism
Tags
Reviewed
Změněno: 10/4/2011 15:37, Ing. Mgr. Zdeňka Jastrzembská, Ph.D.
V originále
V této stati jsou přidány nové argumenty ve prospěch autorem prosazovaného hudebního platonismu, tedy teze, že hudební díla jsou - na rozdíl od jejích provedení (tokenů) - abstraktní objekty (type-y). Skladby o sobě jsou modelovány jako jisté posloupnosti, tedy vlastně matematické funkce. Rozvíjen je argument z kombinatoriky, totiž že všechny hudební kombinace jsou již dány (některé z nich skladatelé zapisují do not). Dále je exponován modální argument ukazující nahodilost vazby mezi skladatelem a jistou skladbou. Je též ukazováno, že na rozdíl od platonismu je kompromisní "platonismus" vlastně protiřečivý. Nakonec je ukázáno, že autorova tzv. strukturalistická koncepce skladeb může být dobře základem pro explikaci hudebních děl coby estetických objektů (jak se na hudební díla dívají tzv. kontextualisté).
In English
In this paper there are added new arguments for author's musical Platonism conceiving musical compositions as certain abstract objects ('types') distinct from their concrete performances ('tokens'). Compositions are modelled as certain sequences, numerical functions. Combinatory argument says that every sequence is already combinatorically given (only some of them are recorded by composers in notes). Modal argument shows that the linkage between a composer and certain work is contingent. It is also argued that compromise "platonism" is in fact contradictory. Finally it is shown that author's structuralistic conception is suitable ground for the explication of musical works as certain aesthetical objects (what is a conception proposed by musical contextualists).
Links
GP401/07/P280, research and development project |
|