J 2007

Ontologie hudebního díla: platonismus vs. "platonismus"

RACLAVSKÝ, Jiří

Basic information

Original name

Ontologie hudebního díla: platonismus vs. "platonismus"

Name in Czech

Ontologie hudebního díla: platonismus vs. "platonismus"

Name (in English)

The Ontology of Musical Work: Platonism vs. "Platonism"

Authors

RACLAVSKÝ, Jiří (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution)

Edition

Organon F, Bratislava, Filozofický ústav SAV, 2007, 1335-0668

Other information

Language

Czech

Type of outcome

Článek v odborném periodiku

Field of Study

60300 6.3 Philosophy, Ethics and Religion

Country of publisher

Czech Republic

Confidentiality degree

není předmětem státního či obchodního tajemství

RIV identification code

RIV/00216224:14210/07:00020155

Organization unit

Faculty of Arts

UT WoS

000246583300006

Keywords in English

musical work; musical platonism; type; token; structuralism; contextualism

Tags

Reviewed
Změněno: 10/4/2011 15:37, Ing. Mgr. Zdeňka Jastrzembská, Ph.D.

Abstract

V originále

V této stati jsou přidány nové argumenty ve prospěch autorem prosazovaného hudebního platonismu, tedy teze, že hudební díla jsou - na rozdíl od jejích provedení (tokenů) - abstraktní objekty (type-y). Skladby o sobě jsou modelovány jako jisté posloupnosti, tedy vlastně matematické funkce. Rozvíjen je argument z kombinatoriky, totiž že všechny hudební kombinace jsou již dány (některé z nich skladatelé zapisují do not). Dále je exponován modální argument ukazující nahodilost vazby mezi skladatelem a jistou skladbou. Je též ukazováno, že na rozdíl od platonismu je kompromisní "platonismus" vlastně protiřečivý. Nakonec je ukázáno, že autorova tzv. strukturalistická koncepce skladeb může být dobře základem pro explikaci hudebních děl coby estetických objektů (jak se na hudební díla dívají tzv. kontextualisté).

In English

In this paper there are added new arguments for author's musical Platonism conceiving musical compositions as certain abstract objects ('types') distinct from their concrete performances ('tokens'). Compositions are modelled as certain sequences, numerical functions. Combinatory argument says that every sequence is already combinatorically given (only some of them are recorded by composers in notes). Modal argument shows that the linkage between a composer and certain work is contingent. It is also argued that compromise "platonism" is in fact contradictory. Finally it is shown that author's structuralistic conception is suitable ground for the explication of musical works as certain aesthetical objects (what is a conception proposed by musical contextualists).

Links

GP401/07/P280, research and development project
Name: Singulární termíny - filosofie a logika
Investor: Czech Science Foundation, Singular Terms - Philosophy and Logic