RACLAVSKÝ, Jiří. Ontologie hudebního díla: platonismus vs. "platonismus" (The Ontology of Musical Work: Platonism vs. "Platonism"). Organon F. Bratislava: Filozofický ústav SAV, 2007, vol. 14, No 2, p. 208-231, 23 pp. ISSN 1335-0668.
Other formats:   BibTeX LaTeX RIS
Basic information
Original name Ontologie hudebního díla: platonismus vs. "platonismus"
Name in Czech Ontologie hudebního díla: platonismus vs. "platonismus"
Name (in English) The Ontology of Musical Work: Platonism vs. "Platonism"
Authors RACLAVSKÝ, Jiří (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution).
Edition Organon F, Bratislava, Filozofický ústav SAV, 2007, 1335-0668.
Other information
Original language Czech
Type of outcome Article in a journal
Field of Study 60300 6.3 Philosophy, Ethics and Religion
Country of publisher Czech Republic
Confidentiality degree is not subject to a state or trade secret
RIV identification code RIV/00216224:14210/07:00020155
Organization unit Faculty of Arts
UT WoS 000246583300006
Keywords in English musical work; musical platonism; type; token; structuralism; contextualism
Tags contextualism, musical platonism, musical work, Structuralism, token, type
Tags Reviewed
Changed by Changed by: Ing. Mgr. Zdeňka Jastrzembská, Ph.D., učo 11408. Changed: 10/4/2011 15:37.
Abstract
V této stati jsou přidány nové argumenty ve prospěch autorem prosazovaného hudebního platonismu, tedy teze, že hudební díla jsou - na rozdíl od jejích provedení (tokenů) - abstraktní objekty (type-y). Skladby o sobě jsou modelovány jako jisté posloupnosti, tedy vlastně matematické funkce. Rozvíjen je argument z kombinatoriky, totiž že všechny hudební kombinace jsou již dány (některé z nich skladatelé zapisují do not). Dále je exponován modální argument ukazující nahodilost vazby mezi skladatelem a jistou skladbou. Je též ukazováno, že na rozdíl od platonismu je kompromisní "platonismus" vlastně protiřečivý. Nakonec je ukázáno, že autorova tzv. strukturalistická koncepce skladeb může být dobře základem pro explikaci hudebních děl coby estetických objektů (jak se na hudební díla dívají tzv. kontextualisté).
Abstract (in English)
In this paper there are added new arguments for author's musical Platonism conceiving musical compositions as certain abstract objects ('types') distinct from their concrete performances ('tokens'). Compositions are modelled as certain sequences, numerical functions. Combinatory argument says that every sequence is already combinatorically given (only some of them are recorded by composers in notes). Modal argument shows that the linkage between a composer and certain work is contingent. It is also argued that compromise "platonism" is in fact contradictory. Finally it is shown that author's structuralistic conception is suitable ground for the explication of musical works as certain aesthetical objects (what is a conception proposed by musical contextualists).
Links
GP401/07/P280, research and development projectName: Singulární termíny - filosofie a logika
Investor: Czech Science Foundation, Singular Terms - Philosophy and Logic
PrintDisplayed: 28/8/2024 00:09