D 2006

Osobnostní charakteristiky, sebepojetí, sociální opora a well-being u dětí se specifickými poruchami učení

CHATRNÁ, Ivana and Tereza KMĚTÍKOVÁ

Basic information

Original name

Osobnostní charakteristiky, sebepojetí, sociální opora a well-being u dětí se specifickými poruchami učení

Name in Czech

Osobnostní charakteristiky, sebepojetí, sociální opora a well-being u dětí se specifickými poruchami učení

Name (in English)

Personality traits, self-concept, social support and well-being of children with learning disabilities

Authors

CHATRNÁ, Ivana (203 Czech Republic, guarantor) and Tereza KMĚTÍKOVÁ (203 Czech Republic)

Edition

Brno, Úspěšný život s LMD (elektronický sborník příspěvků a prezentací), p. 1-6, 6 pp. 2006

Publisher

Centrum pro rodinu a sociální péči; IVDMR FSS MU

Other information

Language

Czech

Type of outcome

Stať ve sborníku

Field of Study

50100 5.1 Psychology and cognitive sciences

Country of publisher

Czech Republic

Confidentiality degree

není předmětem státního či obchodního tajemství

RIV identification code

RIV/00216224:14230/06:00021921

Organization unit

Faculty of Social Studies

Keywords in English

learning disabilities; personality; self concept; social support; well being
Změněno: 20/9/2007 08:21, Mgr. Tereza Kudlejová

Abstract

V originále

Ve svém příspěvku jsme se zaměřili na děti se specifickými poruchami učení. Zkoumáme vzájemné interakce mezi SPU a osobnostními charakteristikami, sebepojetím, sociální oporou a subjektivní pohodou u dětí. Tyto faktory ovlivňují obraz těchto poruch a jejich zvládání dětmi s SPU a zároveň jsou také ve vzájemné interakci. Uvádíme východiska plánovaného výzkumu, který by měl přispět k pochopení faktorů ovlivňujících SPU a rozdílů, které existují mezi dětmi s poruchami učení a dětmi bez těchto poruch.

In English

We address a problem of children with learning disabilities in our contribution. We explore relationship between learning disabilities and personality traits, self-concept, social support and well-being of children. All these factors may influence image of these disorders and childrens coping with LD. These factors also interact. As well we introduce starting points for research we design, that should contribute to understanding of factors influencing learning disabilities and differences between children with LD and children without LD.

Links

MSM0021622406, plan (intention)
Name: Psychologické a sociální charakteristiky dětí, mládeže a rodiny, vývoj osobnosti v době proměn moderní společnosti
Investor: Ministry of Education, Youth and Sports of the CR, Psychological and social characteristics of children, youth and families, development of the personality in the time of changes of modern society