Detailed Information on Publication Record
2006
Unterrichtsformen und -phasen im tschechischen Physikunterricht: Design und Ergebnisse der CPV Videostudie Physik
JANÍK, Tomáš, Marcela MIKOVÁ, Petr NAJVAR and Veronika NAJVAROVÁBasic information
Original name
Unterrichtsformen und -phasen im tschechischen Physikunterricht: Design und Ergebnisse der CPV Videostudie Physik
Name in Czech
Výukové formy a fáze ve výuce fyziky v České republice: design a výsledky CPV videostudie fyziky
Name (in English)
Forms and Phases in Physic Instruciton in the Czech Republic: design and results of CPV Videostudy of Physics
Authors
JANÍK, Tomáš (203 Czech Republic, guarantor), Marcela MIKOVÁ (203 Czech Republic), Petr NAJVAR (203 Czech Republic) and Veronika NAJVAROVÁ (203 Czech Republic)
Edition
Zeitschrift für Didaktik der Naturwissenschaften, Kiel, IPN an der Universität Kiel, 2006, 0949-1147
Other information
Language
German
Type of outcome
Článek v odborném periodiku
Field of Study
50300 5.3 Education
Country of publisher
Germany
Confidentiality degree
není předmětem státního či obchodního tajemství
References:
RIV identification code
RIV/00216224:14410/06:00018619
Organization unit
Faculty of Education
Keywords in English
video study; physics instruction; lesson; categorial system
Tags
International impact, Reviewed
Změněno: 9/3/2007 07:51, prof. PhDr. Tomáš Janík, Ph.D., M.Ed.
V originále
Im Beitrag werden Design und Ergebnisse der CPV Videostudie Physik vorgestellt, die das Zentrum für pädagogische Forschung an der Pädagogischen Fakultät der Masaryk Universität in Brno (CZ) in den Jahren 2004/05 durchgeführt hat. Anhand von Videoanalysen werden inhaltsbezogene Lehr- und Lernprozesse im tschechischen Physikunterricht in der Sekundarstufe I untersucht. Die Datenbasis bilden Videoaufzeichnungen von 62 Unterrichtsstunden zum Thema Kraftbegriff (7. Jahrgangsstufe) und Stromkreis (8. Jahrgangsstufe). Diese wurden transkribiert, kodiert und in Bezug auf die Verteilung von Unterrichtsformen und -phasen ausgewertet. Insgesamt deuten die Ergebnisse auf eine starke Lehrerzentriertheit des Physikunterrichts hin. Die Freiräume für schülerorientierte Unterrichtsformen und –phasen sind relativ eingeschränkt. Die dominierenden Unterrichtsformen sind Lehrervortrag, Diktat und Klassengespräch. Was die Unterrichtsphasen betrifft, dominiert das Sichern/Üben und Anwenden/Vertiefen, dagegen sind Unterrichtsphasen wie Einstieg und Rückschau selten vertreten. Die hier präsentierten Ergebnisse werden im Kontext der TIMSS Video Study 1999 sowie der IPN Videostudie Physik diskutiert.
In Czech
V příspěvku jsou prezentovány hlavní výsledky výzkumu výuky fyziky na 2. stupni brněnských základních škol, který byl realizován pod názvem CPV videostudie fyziky v letech 2004/05. Analýza byla provedena na 62 vyučovacích hodinách k tématům skládání sil (7. ročník) a elektrický obvod (8. ročník). Výsledky ukazují, že výuka fyziky je silně řízena učitelem a nabízí jen relativně málo prostoru pro samostatné a skupinové aktivity žáků. Dominujícími formami výuky jsou rozhovor se třídou, výklad/přednáška učitele a diktát. Dominujícími fázemi výuky jsou procvičování a aplikace učiva, naopak v relativně malé míře jsou zastoupeny fáze, jejichž jádrem je motivace žáků a metakognitivní podpora učebního procesu.
In English
This article presents design and selected results of the CPV video study of physics, that was realised at the Educational Research Centre, Faculty of Education, Masaryk University Brno (CZ) in 2004 and 2005. We analysed video recordings of 62 lessons of physics (on the topics of “composition of forces” and “electric circuit”) video-tapes in 7th and 8th grades of selected basic schools in Brno, Czech Republic. The video study results fall into the categories lesson organisation and phases of teaching. The findings show that physics teaching is controlled by the teacher and little space is available for individual and group activities. The teacher mainly communicates with the students by means of monologue, dictation or dialogue. Where phases of teaching are concerned, practising and application are typically employed, while motivation or metacognition based phases appear rather rarely. The results are discussed in the context of the TIMSS Video Study 1999 and the IPN Video Study Physics.
Links
LC06046, research and development project |
|