D 2007

Charakteristika klíčových momentů způsobu života žáků před vstupem na střední školu

KACHLÍK, Petr, Marie HAVELKOVÁ and Michal RAUS

Basic information

Original name

Charakteristika klíčových momentů způsobu života žáků před vstupem na střední školu

Name in Czech

Charakteristika klíčových momentů způsobu života žáků před vstupem na střední školu

Name (in English)

Characteristics of crucial moments of lifestyle of pupils before entering high school

Authors

KACHLÍK, Petr (203 Czech Republic, guarantor), Marie HAVELKOVÁ (203 Czech Republic) and Michal RAUS (203 Czech Republic)

Edition

1. vyd. Brno, Sborník z mezinárodní vědecké konference Firma a konkurenční prostředí 2007. Sekce 8: Firma a vzdělanostní kapitál. p. 30-39, 83 pp. 2007

Publisher

MSD, s.r.o.

Other information

Language

Czech

Type of outcome

Stať ve sborníku

Field of Study

30000 3. Medical and Health Sciences

Country of publisher

Czech Republic

Confidentiality degree

není předmětem státního či obchodního tajemství

RIV identification code

RIV/00216224:14410/07:00021968

Organization unit

Faculty of Education

ISBN

978-80-86633-90-9

Keywords in English

Alcohol; questionnaire; movement; school; tobacco; diet; addictions; pupils; lifestyle

Tags

International impact, Reviewed
Změněno: 13/3/2007 20:01, doc. MUDr. Petr Kachlík, Ph.D.

Abstract

V originále

Příspěvek mapuje klíčové oblasti životního stylu žáků na základní škole. Pomocí anonymního dotazníkového šetření bylo osloveno více než 200 žáků základní školy a víceletého gymnázia. Polovina vzorku navštěvovala školy s rozšířenou výukou tělesné výchovy, druhá nikoli. Bylo sledováno, zda vhodně aplikovaná tělesná aktivita podporuje vhodné výživové chování, pohybový režim a minimalizuje výskyt závislostí. Ukázalo se, že děti, navštěvující školy s rozšířenou výukou tělesné výchovy, mají lepší stravovací, pitný a pohybový režim, jsou častěji nekuřáky a alkoholovými abstinenty.

In English

The paper deals with the crucial sphere of primary school pupils lifestyle. With the help of an anonymous questionnaire, there were asked more than 200 pupils at primary schools and classical grammar schools. One half of the sample attended schools with supplemented physical education, the second one did not. The research monitored if appropriately applied physical education can support an appropriate dietetic behaviour and movement regime and minimize an occurrence of addictions. There was shown that children attending schools with supplemented physical education have better eating, drinking and movement regime and they are more often non-smokers and abstinent.

Links

MSM0021622421, plan (intention)
Name: Škola a zdraví pro 21. století
Investor: Ministry of Education, Youth and Sports of the CR, School and Health for the 21st Century