VANČURA, Jan. Akceptace dítěte s postižením: prožitek zármutku a adaptace rodičů (Acceptance of a Child with Disability: Sorrow and Adaptation of Parents). Psychológia a patopsychológia. Bratislava (SR): VÚDPaP Bratislava, Slovak Academic Press, 2006, vol. 2006, No 3, p. 221 - 229. ISSN 0555-5574. |
Other formats:
BibTeX
LaTeX
RIS
@article{714633, author = {Vančura, Jan}, article_location = {Bratislava (SR)}, article_number = {3}, keywords = {Disability; family; posttraumatic growth; acceptation of unfavorable reality.}, language = {cze}, issn = {0555-5574}, journal = {Psychológia a patopsychológia}, title = {Akceptace dítěte s postižením: prožitek zármutku a adaptace rodičů}, volume = {2006}, year = {2006} }
TY - JOUR ID - 714633 AU - Vančura, Jan PY - 2006 TI - Akceptace dítěte s postižením: prožitek zármutku a adaptace rodičů JF - Psychológia a patopsychológia VL - 2006 IS - 3 SP - 221 - 229 EP - 221 - 229 PB - VÚDPaP Bratislava, Slovak Academic Press SN - 05555574 KW - Disability KW - family KW - posttraumatic growth KW - acceptation of unfavorable reality. N2 - Příspěvek se zabývá úvodní fází procesu akceptace dítěte s postižením ze strany rodičů. Dynamika uvedeného procesu je nahlížena z obecného hlediska, bez specifikace postižení. Text zdůrazňuje význam emocionálního kontextu interakce rodiče a dítěte, který je negativně ovlivněn nepříznivou skutečností postižení dítěte. Naznačuje důsledky, jaké má pro vývoj dítěte dosažená adaptace rodiče. Rodiče prožívají postižení svého dítěte jako ztrátu a traumatizující zkušenost. Pro jejich úspěšné projití tzv. "uzdravující sekvencí" potřebují plně vyjádřit a prožít své emoce. K tomu může dojít v dialogu, ve kterém odborník nebo někdo z blízkých potvrdí rodičům závažnost prožívané ztráty. Pokud rodiče nemají prostor pro toto zpracování vlastních prožitků, budou pravděpodobně prožívat svůj zármutek chronicky, na nevědomé úrovni. Jiným důležitým aspektem vyrovnání se s nepříznivou skutečností je nalezení (znovu utvoření) smyslu ve své konkrétní situaci. Tento aspekt uvažovaného procesu hraje významnou roli v procesu akceptace dítěte s postižením a současně je klíčem k získání pozitivního zisku plynoucího ze zvládnutí náročné situace. Pokud rodiče úspěšně projdou fázemi procesu akceptace postižení dítěte a přijmou "roli rodiče postiženého dítěte"(Matějček, 2001), vytváří tak nejlepší možné podmínky pro další život svého dítěte. ER -
VANČURA, Jan. Akceptace dítěte s postižením: prožitek zármutku a adaptace rodičů (Acceptance of a Child with Disability: Sorrow and Adaptation of Parents). \textit{Psychológia a patopsychológia}. Bratislava (SR): VÚDPaP Bratislava, Slovak Academic Press, 2006, vol.~2006, No~3, p.~221 - 229. ISSN~0555-5574.
|