TALHOFER, Václav, Petr KUBÍČEK, Hana SVATOŇOVÁ, Jarmila BRÁZDILOVÁ and Gustav ŠAFR. Přeprava nebezpečných látek a její modelování (Transport of dangeous substances transport and its modeling). In Vnímání bezpečnosti v území. Lázně Bohdaneč: Ministerstvo vnitra, Institut ochrany obyvatelstva, 2006, p. 153-165, 225 pp. ISBN 978-80-7194-979-4.
Other formats:   BibTeX LaTeX RIS
Basic information
Original name Přeprava nebezpečných látek a její modelování
Name in Czech Přeprava nebezpečných látek a její modelování
Name (in English) Transport of dangeous substances transport and its modeling
Authors TALHOFER, Václav (203 Czech Republic, guarantor), Petr KUBÍČEK (203 Czech Republic), Hana SVATOŇOVÁ (203 Czech Republic), Jarmila BRÁZDILOVÁ (203 Czech Republic) and Gustav ŠAFR (203 Czech Republic).
Edition Lázně Bohdaneč, Vnímání bezpečnosti v území, p. 153-165, 225 pp. 2006.
Publisher Ministerstvo vnitra, Institut ochrany obyvatelstva
Other information
Original language Czech
Type of outcome Proceedings paper
Field of Study Earth magnetism, geodesy, geography
Country of publisher Czech Republic
Confidentiality degree is not subject to a state or trade secret
RIV identification code RIV/00216224:14410/06:00018638
Organization unit Faculty of Education
ISBN 978-80-7194-979-4
Keywords in English modeling of transport ; dangerous substances
Tags dangerous substances, modeling of transport
Changed by Changed by: RNDr. Jarmila Brázdilová, učo 1715. Changed: 20/9/2007 14:03.
Abstract
Moderní společnost je dnes závislá na výhodách, které jim výroba celého spektra chemikálií přináší. Česká republika (ČR) patří k zemím, kde je značně rozvinut chemický průmysl. Avšak mnohé z chemických látek, ze kterých vznikají požadované výrobky, jsou v dnešní době nebezpečné - buď jsou jedovaté pro člověka a jeho prostředí, nebo jsou hořlavé, nebo obojí. K nezanedbatelným rizikům současnosti patří, že havárie spojené s únikem škodlivin nejsou ojedinělým jevem. K neúmyslnému úniku škodlivin (chemikálií) do okolí může dojít během jejich zpracování, skladování nebo přepravy vlivem mnoha příčin, především jako následek živelní pohromy, technické příčiny, nebo selhání lidského faktoru. V posledních letech se objevují i nové příčiny úniku - úmysl, teroristický útok. Při bližším zkoumání se však ukazuje, že právě v problematice přepravy nebezpečných látek máme v ČR řadu legislativních a i technických slabin. K těm rozhodujícím slabinám bezesporu patří chybějící údaje o tom kdo, co, kam, kudy a v jakém množství přepravuje - jinými slovy chybí povinnost přepravce hlásit konkrétní přepravu nebezpečné látky včetně plánované trasy přepravy. Chybí nám – pokud možno automatické – sledování průběhu vlastní přepravy. Přitom jedině na základě těchto informací jsou základní prvky Integrovaného záchranného systému (IZS) schopny realizovat především rychlý a adekvátní, kvalifikovaný zásah v případě, že to s ohledem na ohrožení související s přepravou nebezpečné látky bude nutné. Jako součást řešení výzkumného záměru „Dynamická geovizualizace v krizovém managementu“ byla z výše uvedených důvodů zvolena příprava pilotního projektu „Přeprava nebezpečných nákladů“. Návrh projektu byl zaměřen na ověření postupů dynamické geovizualizace ve vybrané krizové situaci. Cílem scénáře a jeho realizace bylo prověřit zvolené teoretické přístupy vlastní geovizualizace a současně prověřit i funkčnost komunikačních a informačních technologií navrhovaných jako složky celého systému GEOKRIMA. Prezentovaný článek se zabývá pouze oblastmi kontextové vizualizace a principy komunikačního a informačního systému, další aspekty scénáře včetně jeho popisu lze nalézt například v [4] a [10] nebo na stránkách projektu http://geokrima.geogr.muni.cz/.
Abstract (in English)
Transport of chemical substances is very frequent round all European countries, including our country. Quite many road accidents during their transport occur and serious damage of surroundings area may cause. In our law system there are number of weak points concerning of this transports. Missing information about transport company, routes, type and quantity of transported substances belongs to the crucial weak points. Monitoring (preferable automatic) of moving carriers could be very suitable. If all subjects of Integrated Rescue System (IRS) have this information, in case of road accident their help would be quicklier and more adequate and in case of possibility of people and natural threat more qualified.
Links
MSM0021622418, plan (intention)Name: DYNAMICKÁ GEOVIZUALIZACE V KRIZOVÉM MANAGEMENTU
Investor: Ministry of Education, Youth and Sports of the CR, Dynamic Geovisualisation in Crises Management
PrintDisplayed: 25/4/2024 11:37