Detailed Information on Publication Record
2007
Strategie učení v kurikulu všeobecného vzdělávání
VLČKOVÁ, KateřinaBasic information
Original name
Strategie učení v kurikulu všeobecného vzdělávání
Name (in English)
Learning strategies in the curriculum in the Czech Republic
Authors
VLČKOVÁ, Kateřina (203 Czech Republic, guarantor)
Edition
Orbis scholae, Praha, Karolinum, 2007, 1802-4637
Other information
Language
Czech
Type of outcome
Článek v odborném periodiku
Field of Study
50300 5.3 Education
Country of publisher
Czech Republic
Confidentiality degree
není předmětem státního či obchodního tajemství
References:
RIV identification code
RIV/00216224:14410/07:00022016
Organization unit
Faculty of Education
Keywords in English
learning strategies - curriculum - key competencies - competency for learning - framework educational programme - school educational programme - elementary education - primary education - comprehensive secondary education - evaluation - assessment
Tags
Reviewed
Změněno: 2/6/2009 16:46, doc. Mgr. et Mgr. Kateřina Vlčková, Ph.D.
V originále
Osvojení si vhodných strategií učení představuje jeden ze základních cílů základního a všeobecného vzdělávání. Tento cíl je stanoven v Rámcovém vzdělávacím programu pro základní vzdělávání (2005) a v RVP pro gymnázia (2006) zejména v kompetenci k učení a měl by se odrazit také v cílech a evaluačních nástrojích stanovených ve školních vzdělávacích programech. Otázka, jak realizovat požadovanou evaluaci dosahování kompetencí je v současnosti aktuálním problémem, který škola vedle dalších aktuálních problémových úkolů také pociťuje. Některé strategie učení jsou společné všem či více vzdělávacím oblastem, jiné jsou specifické pro určité vzdělávací oblasti. Část evaluace může být tedy společná více vzdělávacím oblastem, jiná bude oborově či předmětově specifická. Příspěvek reflektuje problematiku strategií učení v kontextu současného výzkumu, teorie, diagnostické praxe a kurikulární reformy.
In English
One of the main goals of the elementary and comprehensive education is to learn appropriate learning strategies. This goal is defined in the Framework Educational Programme for Elementary Education (2005) and FEP for Upper Secondary Comprehensive Education (2006) above all in the competence for learning, and should be reflected in the goals and evaluation tools specified in the school educational programmes. It is often a problem, however, to put this competence evaluation into effect in the school practice. Some of the learning strategies work for different content areas, some of them are specific; part of the evaluation will be therefore common for many of the content areas, while another part will be specific. The article focuses on the topic of learning strategies in the context of current research, theory, assessment and evaluation and the current curricular reform in the Czech Republic.
Links
LC06046, research and development project |
|