J 2007

Genderový vývoj: nejvýznamnější teorie a výzkum

WYROBKOVÁ, Adriana

Basic information

Original name

Genderový vývoj: nejvýznamnější teorie a výzkum

Name (in English)

Gender development: the most important theories and studies

Authors

WYROBKOVÁ, Adriana (203 Czech Republic, guarantor)

Edition

Československá psychologie, Praha, AV ČR, 2007, 0009-062X

Other information

Language

Czech

Type of outcome

Článek v odborném periodiku

Field of Study

50100 5.1 Psychology and cognitive sciences

Country of publisher

Czech Republic

Confidentiality degree

není předmětem státního či obchodního tajemství

Impact factor

Impact factor: 0.133

RIV identification code

RIV/00216224:14230/07:00022019

Organization unit

Faculty of Social Studies

UT WoS

000247082300004

Keywords in English

femininity-masculinity; gender development; gender identity; gender differences; gender roles

Tags

Reviewed
Změněno: 30/7/2007 12:01, Mgr. Adriana Wyrobková, Ph.D.

Abstract

V originále

Stať se zabývá nejdůležitějšími teoriemi a výzkumy genderového vývoje, přičemž jsou také formulovány nejzávažnější námitky, které byly proti nim vzneseny. Pozornost je věnována jak biologickým teoriím genderového vývoje, kam řadíme hlavně sociobiologii a psychoanalýzu, tak i teoriím kladoucím důraz především na společenské faktory ve vývoji genderu: teorii sociálního učení a kognitivně vývojovým teoriím.

In English

The paper deals with the most important theories and studies of gender development whereas the most relevant objections that were raised against them are formulated, too. The attention is paid both to the biological theories of gender development among which the socio-biology and psychoanalysis are rated, and to the theories emphasising first of all the social factors in gender development: the social learning theory and theories of cognitive development.

Links

MSM0021622406, plan (intention)
Name: Psychologické a sociální charakteristiky dětí, mládeže a rodiny, vývoj osobnosti v době proměn moderní společnosti
Investor: Ministry of Education, Youth and Sports of the CR, Psychological and social characteristics of children, youth and families, development of the personality in the time of changes of modern society