PACHOLÍK, Viktor and Dagmar TRÁVNÍKOVÁ. Alternativní metody ve výuce školní tělesné výchovy pro zjištování vztahu mezi žáky (Alternative Methods of School Physical Education in Order to Diagnose the Relations among Pupils). In Násilie na školách. prvé. Banská Bystrica (SR): Univerzita Mateja Bela, Pedagogická fakulta, 2006, p. 214 - 224. ISBN 978-80-8083-312-1.
Other formats:   BibTeX LaTeX RIS
Basic information
Original name Alternativní metody ve výuce školní tělesné výchovy pro zjištování vztahu mezi žáky
Name (in English) Alternative Methods of School Physical Education in Order to Diagnose the Relations among Pupils
Authors PACHOLÍK, Viktor (203 Czech Republic, guarantor) and Dagmar TRÁVNÍKOVÁ (203 Czech Republic).
Edition prvé. Banská Bystrica (SR), Násilie na školách, p. 214 - 224, 11 pp. 2006.
Publisher Univerzita Mateja Bela, Pedagogická fakulta
Other information
Original language Czech
Type of outcome Proceedings paper
Field of Study 50300 5.3 Education
Country of publisher Slovakia
Confidentiality degree is not subject to a state or trade secret
RIV identification code RIV/00216224:14510/06:00031992
Organization unit Faculty of Sports Studies
ISBN 978-80-8083-312-1
Keywords in English diagnostics of relations in a school class; sociogram; psychomotricity; aggressivity
Tags aggressivity, psychomotricity, sociogram
Tags Reviewed
Changed by Changed by: Mgr. et Mgr. Viktor Pacholík, Ph.D., učo 45334. Changed: 26/3/2010 13:53.
Abstract
Problematikou diagnostiky osobnosti žáka a vztahu uvnitř skupiny se zabývá řada odborníků (Zelinková, 2001, Hrabal, 1989, Řícan, 1995, Kolář, 1997). Metodika diagnostikování, jako i diagnostické nástroje jsou podrobně rozpracovány a popsány. Obvykle však slouží spíše odborníkům pro profesionální diagnostiku. Jednou z cest k rešení tohoto problému může být využívání alternativních metod, které lze bez vetších problémů začlenit do vyučovací hodiny. Jako vhodná forma takových diagnostických metod se mohou jevit psychomotorické činnosti zařazené především do hodin tělesné výchovy, ale i jiných předmětů a které zároveň mohou plnit i jiné cíle než diagnostické.
Abstract (in English)
Many specialists deal with the area of diagnostics of personality of a pupil and relations within a group (Zelinková, 2001, Hrabal, 1989, Rícan, 1995, Kolár, 1997). Both methodology of diagnosing and diagnostic tools have been described in detail. Usually, they are used by specialists of professional diagnostics. Using alternative methods that might be easily included into the educational unit may be one of ways of solving this problem. Psychomotor activities as a part of mostly physical education lessons may become a suitable form of such diagnostic methods as they can also fulfil other goals of educational process.
PrintDisplayed: 28/5/2024 00:09