D 2006

Alternativní metody ve výuce školní tělesné výchovy pro zjištování vztahu mezi žáky

PACHOLÍK, Viktor and Dagmar TRÁVNÍKOVÁ

Basic information

Original name

Alternativní metody ve výuce školní tělesné výchovy pro zjištování vztahu mezi žáky

Name (in English)

Alternative Methods of School Physical Education in Order to Diagnose the Relations among Pupils

Authors

PACHOLÍK, Viktor (203 Czech Republic, guarantor) and Dagmar TRÁVNÍKOVÁ (203 Czech Republic)

Edition

prvé. Banská Bystrica (SR), Násilie na školách, p. 214 - 224, 11 pp. 2006

Publisher

Univerzita Mateja Bela, Pedagogická fakulta

Other information

Language

Czech

Type of outcome

Stať ve sborníku

Field of Study

50300 5.3 Education

Country of publisher

Slovakia

Confidentiality degree

není předmětem státního či obchodního tajemství

RIV identification code

RIV/00216224:14510/06:00031992

Organization unit

Faculty of Sports Studies

ISBN

978-80-8083-312-1

Keywords in English

diagnostics of relations in a school class; sociogram; psychomotricity; aggressivity

Tags

Reviewed
Změněno: 26/3/2010 13:53, Mgr. et Mgr. Viktor Pacholík, Ph.D.

Abstract

V originále

Problematikou diagnostiky osobnosti žáka a vztahu uvnitř skupiny se zabývá řada odborníků (Zelinková, 2001, Hrabal, 1989, Řícan, 1995, Kolář, 1997). Metodika diagnostikování, jako i diagnostické nástroje jsou podrobně rozpracovány a popsány. Obvykle však slouží spíše odborníkům pro profesionální diagnostiku. Jednou z cest k rešení tohoto problému může být využívání alternativních metod, které lze bez vetších problémů začlenit do vyučovací hodiny. Jako vhodná forma takových diagnostických metod se mohou jevit psychomotorické činnosti zařazené především do hodin tělesné výchovy, ale i jiných předmětů a které zároveň mohou plnit i jiné cíle než diagnostické.

In English

Many specialists deal with the area of diagnostics of personality of a pupil and relations within a group (Zelinková, 2001, Hrabal, 1989, Rícan, 1995, Kolár, 1997). Both methodology of diagnosing and diagnostic tools have been described in detail. Usually, they are used by specialists of professional diagnostics. Using alternative methods that might be easily included into the educational unit may be one of ways of solving this problem. Psychomotor activities as a part of mostly physical education lessons may become a suitable form of such diagnostic methods as they can also fulfil other goals of educational process.