Detailed Information on Publication Record
2006
Alternativní metody ve výuce školní tělesné výchovy pro zjištování vztahu mezi žáky
PACHOLÍK, Viktor and Dagmar TRÁVNÍKOVÁBasic information
Original name
Alternativní metody ve výuce školní tělesné výchovy pro zjištování vztahu mezi žáky
Name (in English)
Alternative Methods of School Physical Education in Order to Diagnose the Relations among Pupils
Authors
PACHOLÍK, Viktor (203 Czech Republic, guarantor) and Dagmar TRÁVNÍKOVÁ (203 Czech Republic)
Edition
prvé. Banská Bystrica (SR), Násilie na školách, p. 214 - 224, 11 pp. 2006
Publisher
Univerzita Mateja Bela, Pedagogická fakulta
Other information
Language
Czech
Type of outcome
Stať ve sborníku
Field of Study
50300 5.3 Education
Country of publisher
Slovakia
Confidentiality degree
není předmětem státního či obchodního tajemství
RIV identification code
RIV/00216224:14510/06:00031992
Organization unit
Faculty of Sports Studies
ISBN
978-80-8083-312-1
Keywords in English
diagnostics of relations in a school class; sociogram; psychomotricity; aggressivity
Tags
Tags
Reviewed
Změněno: 26/3/2010 13:53, Mgr. et Mgr. Viktor Pacholík, Ph.D.
V originále
Problematikou diagnostiky osobnosti žáka a vztahu uvnitř skupiny se zabývá řada odborníků (Zelinková, 2001, Hrabal, 1989, Řícan, 1995, Kolář, 1997). Metodika diagnostikování, jako i diagnostické nástroje jsou podrobně rozpracovány a popsány. Obvykle však slouží spíše odborníkům pro profesionální diagnostiku. Jednou z cest k rešení tohoto problému může být využívání alternativních metod, které lze bez vetších problémů začlenit do vyučovací hodiny. Jako vhodná forma takových diagnostických metod se mohou jevit psychomotorické činnosti zařazené především do hodin tělesné výchovy, ale i jiných předmětů a které zároveň mohou plnit i jiné cíle než diagnostické.
In English
Many specialists deal with the area of diagnostics of personality of a pupil and relations within a group (Zelinková, 2001, Hrabal, 1989, Rícan, 1995, Kolár, 1997). Both methodology of diagnosing and diagnostic tools have been described in detail. Usually, they are used by specialists of professional diagnostics. Using alternative methods that might be easily included into the educational unit may be one of ways of solving this problem. Psychomotor activities as a part of mostly physical education lessons may become a suitable form of such diagnostic methods as they can also fulfil other goals of educational process.