HANŽLOVÁ, Martina a Petr MACEK. Pojetí důvěry u adolescentů. In Sociální procesy a osobnost 2005: sborník příspěvků. Brno: Psychologický ústav AV ČR. s. 134-140. ISBN 80-86174-09-3. 2006.
Další formáty:   BibTeX LaTeX RIS
Základní údaje
Originální název Pojetí důvěry u adolescentů
Název anglicky The Concept of Trust in Adolescents
Autoři HANŽLOVÁ, Martina (203 Česká republika) a Petr MACEK (203 Česká republika, garant).
Vydání Brno, Sociální procesy a osobnost 2005: sborník příspěvků. od s. 134-140, 7 s. 2006.
Nakladatel Psychologický ústav AV ČR
Další údaje
Originální jazyk čeština
Typ výsledku Stať ve sborníku
Obor 50100 5.1 Psychology and cognitive sciences
Stát vydavatele Česká republika
Utajení není předmětem státního či obchodního tajemství
Kód RIV RIV/00216224:14230/06:00016431
Organizační jednotka Fakulta sociálních studií
ISBN 80-86174-09-3
Klíčová slova anglicky trust; adolescence
Štítky adolescence, trust
Příznaky Recenzováno
Změnil Změnila: Mgr. Martina Hanžlová, učo 42141. Změněno: 18. 4. 2007 10:49.
Anotace
Důvěra patří k základním předpokladům vzájemnosti, sdílení a spolupráce. Přestože její základy bývají položeny již v raném dětství, adolescence má pro utváření celistvého a stabilního pojetí důvěry rovněž velký význam. V tomto příspěvku zkoumáme pojetí důvěry u 15 až 21letých dospívajících. Předkládáme výsledky dvou studií. V první z nich uvedlo 959 českých, slovenských, skotských a francouzských adolescentů asociaci vztahující se k důvěře. Ve druhé doplnilo 490 českých dospívajících nedokončenou větu „Důvěra je...“. Výsledky potvrzují důležitost důvěry a naznačují dva hlavní koncepty: důvěru založenou na emocích jako součást vztahu a důvěru kognitivního charakteru založenou na dohodě.
Anotace anglicky
Trust can be seen as the cornerstone of reciprocity, sharing and cooperation. Although the foundations of trust are probably set in early childhood, its forming in adolescence is of great importance as well. In this paper we explore the concept of trust in 15 to 21-year-old adolescents. We report the results of two surveys. In the first one, 959 adolescents from Czech Republic, Slovakia, Scotland and France gave one association related to trust. In the second one, 490 Czech adolescents completed the unfinished sentence “Trust is....”. Results confirm the importance of trust and suggest two main concepts: emotion-based trust as a part of the relationship and cognitive trust based on an agreement.
Návaznosti
GA406/04/0611, projekt VaVNázev: Důvěra v procesu jednání v interpersonálních situacích
Investor: Grantová agentura ČR, Důvěra v procesu jednání v interpersonálních situacích
VytisknoutZobrazeno: 19. 4. 2024 06:51