Detailed Information on Publication Record
2006
Pojetí důvěry u adolescentů
HANŽLOVÁ, Martina and Petr MACEKBasic information
Original name
Pojetí důvěry u adolescentů
Name (in English)
The Concept of Trust in Adolescents
Authors
HANŽLOVÁ, Martina (203 Czech Republic) and Petr MACEK (203 Czech Republic, guarantor)
Edition
Brno, Sociální procesy a osobnost 2005: sborník příspěvků. p. 134-140, 7 pp. 2006
Publisher
Psychologický ústav AV ČR
Other information
Language
Czech
Type of outcome
Stať ve sborníku
Field of Study
50100 5.1 Psychology and cognitive sciences
Country of publisher
Czech Republic
Confidentiality degree
není předmětem státního či obchodního tajemství
RIV identification code
RIV/00216224:14230/06:00016431
Organization unit
Faculty of Social Studies
ISBN
80-86174-09-3
Keywords in English
trust; adolescence
Tags
Tags
Reviewed
Změněno: 18/4/2007 10:49, Mgr. Martina Hanžlová
V originále
Důvěra patří k základním předpokladům vzájemnosti, sdílení a spolupráce. Přestože její základy bývají položeny již v raném dětství, adolescence má pro utváření celistvého a stabilního pojetí důvěry rovněž velký význam. V tomto příspěvku zkoumáme pojetí důvěry u 15 až 21letých dospívajících. Předkládáme výsledky dvou studií. V první z nich uvedlo 959 českých, slovenských, skotských a francouzských adolescentů asociaci vztahující se k důvěře. Ve druhé doplnilo 490 českých dospívajících nedokončenou větu „Důvěra je...“. Výsledky potvrzují důležitost důvěry a naznačují dva hlavní koncepty: důvěru založenou na emocích jako součást vztahu a důvěru kognitivního charakteru založenou na dohodě.
In English
Trust can be seen as the cornerstone of reciprocity, sharing and cooperation. Although the foundations of trust are probably set in early childhood, its forming in adolescence is of great importance as well. In this paper we explore the concept of trust in 15 to 21-year-old adolescents. We report the results of two surveys. In the first one, 959 adolescents from Czech Republic, Slovakia, Scotland and France gave one association related to trust. In the second one, 490 Czech adolescents completed the unfinished sentence “Trust is....”. Results confirm the importance of trust and suggest two main concepts: emotion-based trust as a part of the relationship and cognitive trust based on an agreement.
Links
GA406/04/0611, research and development project |
|