D 2006

Pojetí důvěry u adolescentů

HANŽLOVÁ, Martina and Petr MACEK

Basic information

Original name

Pojetí důvěry u adolescentů

Name (in English)

The Concept of Trust in Adolescents

Authors

HANŽLOVÁ, Martina (203 Czech Republic) and Petr MACEK (203 Czech Republic, guarantor)

Edition

Brno, Sociální procesy a osobnost 2005: sborník příspěvků. p. 134-140, 7 pp. 2006

Publisher

Psychologický ústav AV ČR

Other information

Language

Czech

Type of outcome

Stať ve sborníku

Field of Study

50100 5.1 Psychology and cognitive sciences

Country of publisher

Czech Republic

Confidentiality degree

není předmětem státního či obchodního tajemství

RIV identification code

RIV/00216224:14230/06:00016431

Organization unit

Faculty of Social Studies

ISBN

80-86174-09-3

Keywords in English

trust; adolescence

Tags

Reviewed
Změněno: 18/4/2007 10:49, Mgr. Martina Hanžlová

Abstract

V originále

Důvěra patří k základním předpokladům vzájemnosti, sdílení a spolupráce. Přestože její základy bývají položeny již v raném dětství, adolescence má pro utváření celistvého a stabilního pojetí důvěry rovněž velký význam. V tomto příspěvku zkoumáme pojetí důvěry u 15 až 21letých dospívajících. Předkládáme výsledky dvou studií. V první z nich uvedlo 959 českých, slovenských, skotských a francouzských adolescentů asociaci vztahující se k důvěře. Ve druhé doplnilo 490 českých dospívajících nedokončenou větu „Důvěra je...“. Výsledky potvrzují důležitost důvěry a naznačují dva hlavní koncepty: důvěru založenou na emocích jako součást vztahu a důvěru kognitivního charakteru založenou na dohodě.

In English

Trust can be seen as the cornerstone of reciprocity, sharing and cooperation. Although the foundations of trust are probably set in early childhood, its forming in adolescence is of great importance as well. In this paper we explore the concept of trust in 15 to 21-year-old adolescents. We report the results of two surveys. In the first one, 959 adolescents from Czech Republic, Slovakia, Scotland and France gave one association related to trust. In the second one, 490 Czech adolescents completed the unfinished sentence “Trust is....”. Results confirm the importance of trust and suggest two main concepts: emotion-based trust as a part of the relationship and cognitive trust based on an agreement.

Links

GA406/04/0611, research and development project
Name: Důvěra v procesu jednání v interpersonálních situacích
Investor: Czech Science Foundation, Trust in process of action within interpersonal situations