D 2007

Několik poznámek k metodě didaktické interpretace uměleckého textu na základní škole.

ZÍTKOVÁ, Jitka

Basic information

Original name

Několik poznámek k metodě didaktické interpretace uměleckého textu na základní škole.

Name (in English)

Some notes to the methodical interpretation at basic school

Authors

ZÍTKOVÁ, Jitka (203 Czech Republic, guarantor)

Edition

1. vyd. Olomouc, Tradiční a netradiční metody a formy práce ve výuce českého jazyka na základní škole. p. 251-256, 6 pp. 2007

Publisher

Hanex

Other information

Language

Czech

Type of outcome

Stať ve sborníku

Field of Study

50300 5.3 Education

Country of publisher

Czech Republic

Confidentiality degree

není předmětem státního či obchodního tajemství

RIV identification code

RIV/00216224:14410/07:00031998

Organization unit

Faculty of Education

ISBN

80-85783-72-X

Keywords in English

literary education; methodical interpretation; methods of interpretation; aspects of classification; interpretative process

Tags

Reviewed
Změněno: 12/2/2008 11:48, Mgr. Jitka Zítková, Ph.D.

Abstract

V originále

Příspěvek se zabývá didaktickou interpretací jako stěžejním pojmem literárněvýchovné teorie. Analyzuje její stávající pojímání a typy interpretačních postupů. V hlavní části pak obsahuje syntetizující návrh na klasifikaci interpretačních metod. Metody jsou rozděleny podle šesti aspektů: předmět, zaměření, charakter, funkce a způsob řízení interpretace a charakter poznávacích procesů. Základní metody interpretačního procesu doplňuje metoda prožívání a metoda hodnocení.

In English

The paper deals with the methodical interpretation as the fundamental term in the theory of literary education. It analyses its existing conceptions and types. In its main part it includes a synthesis - the proposal for the classification of interpretative methods. They are divided according to six aspects: the subject, the focusing, the character, the function and the ways of leading of interpretation and the character of learning process. These basic methods are completed by the method of experience and the method of appreciation.