Detailed Information on Publication Record
2007
Několik poznámek k metodě didaktické interpretace uměleckého textu na základní škole.
ZÍTKOVÁ, JitkaBasic information
Original name
Několik poznámek k metodě didaktické interpretace uměleckého textu na základní škole.
Name (in English)
Some notes to the methodical interpretation at basic school
Authors
ZÍTKOVÁ, Jitka (203 Czech Republic, guarantor)
Edition
1. vyd. Olomouc, Tradiční a netradiční metody a formy práce ve výuce českého jazyka na základní škole. p. 251-256, 6 pp. 2007
Publisher
Hanex
Other information
Language
Czech
Type of outcome
Stať ve sborníku
Field of Study
50300 5.3 Education
Country of publisher
Czech Republic
Confidentiality degree
není předmětem státního či obchodního tajemství
RIV identification code
RIV/00216224:14410/07:00031998
Organization unit
Faculty of Education
ISBN
80-85783-72-X
Keywords in English
literary education; methodical interpretation; methods of interpretation; aspects of classification; interpretative process
Tags
Tags
Reviewed
Změněno: 12/2/2008 11:48, Mgr. Jitka Zítková, Ph.D.
V originále
Příspěvek se zabývá didaktickou interpretací jako stěžejním pojmem literárněvýchovné teorie. Analyzuje její stávající pojímání a typy interpretačních postupů. V hlavní části pak obsahuje syntetizující návrh na klasifikaci interpretačních metod. Metody jsou rozděleny podle šesti aspektů: předmět, zaměření, charakter, funkce a způsob řízení interpretace a charakter poznávacích procesů. Základní metody interpretačního procesu doplňuje metoda prožívání a metoda hodnocení.
In English
The paper deals with the methodical interpretation as the fundamental term in the theory of literary education. It analyses its existing conceptions and types. In its main part it includes a synthesis - the proposal for the classification of interpretative methods. They are divided according to six aspects: the subject, the focusing, the character, the function and the ways of leading of interpretation and the character of learning process. These basic methods are completed by the method of experience and the method of appreciation.