ČERMÁK, Ivo, Vladimír CHRZ and Kateřina ZÁBRODSKÁ. 4.48 Psychosis as a Suicide Note of Sarah Kane? In D. Robinson, N. Kelly, K. Milnes (eds.), Narrative and memory. Huddersfield: University of Huddersfield, 2007, p. 111-119. Narrative and memory. ISBN 1-86218-076-8.
Other formats:   BibTeX LaTeX RIS
Basic information
Original name 4.48 Psychosis as a Suicide Note of Sarah Kane?
Name in Czech Je hra Sarah Kaneové Psychóza ve 4.48 dopisem na rozloučenou?
Authors ČERMÁK, Ivo (203 Czech Republic, guarantor), Vladimír CHRZ (203 Czech Republic) and Kateřina ZÁBRODSKÁ (203 Czech Republic).
Edition Huddersfield, D. Robinson, N. Kelly, K. Milnes (eds.), Narrative and memory. p. 111-119, 9 pp. Narrative and memory, 2007.
Publisher University of Huddersfield
Other information
Original language English
Type of outcome Chapter(s) of a specialized book
Field of Study 50100 5.1 Psychology and cognitive sciences
Country of publisher United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
Confidentiality degree is not subject to a state or trade secret
RIV identification code RIV/00216224:14230/07:00019379
Organization unit Faculty of Social Studies
ISBN 1-86218-076-8
Keywords in English suicide; regression in the service of the ego; genre; symbolic order; desire
Tags desire, Genre, suicide, symbolic order
Tags International impact, Reviewed
Changed by Changed by: prof. PhDr. Ivo Čermák, CSc., učo 27253. Changed: 18/6/2009 18:22.
Abstract
The authors examine the potential connections between the last drama of the British playwright Sarah Kane and the development of her suicidal behaviour. Almost no autobiographical data about Sarah Kane are available, so the authors base their analysis on her play "4.48 Psychosis" solely. They offer three possible understandings of this drama with respect to the fact that she committed suicide: 1. A creative act with regressive elements helped Kane to cope with depression, but paradoxically drew her closer to self-destruction, 2. an analysis of drama genre (lyrical and dramatic style) enables us to explore configuration of experience and intentional models, which can help us to comprehend the future suicidal behaviour 3. Her drama is both an expression of breaking the order of the symbolical dictate through and of her own subjectivity fragmentation. It represents longing for lost wholeness which is not re-established by actualization of desire for love. This process represents gradual approaching to death as the only way out.
Abstract (in Czech)
Autoři se zabývají možnými souvislostmi mezi poslední hrou britské dramatičky Sarah Kaneové a vývojem jejího suicidálního chování. Protože nejsou dostupná téměř žádné autobiografické údaje o Sarah Kaneové, autoři se v analýze opírali pouze o její hru Psychóza ve 4.48. Nabízejí tři možné způsoby, jak rozumět hře s ohledem na skutečnost sebevraždy autorky: 1. kreativní čin s regresivními prvky pomohl Kaneové zvládnout depresi, ale paradoxně ji přiblížil k sebedestrukci, 2. analýza žánru dramatu (lyrický styl) nám dovoluje vysvětlit konfiguraci zkušenosti a intencionální modely, které nám mohou pomoci pochopit jejíá následné suicidální chování, 3. její hra je jak výrazem narušení diktátu symbolického řádu, tak fragmentace autorčiny subjektivity. Hra představuje touhu po celosti, která není znovunastolena realizací touhy po lásce. Uvedený proces reprezentuje postupné přibližování se smrti jako jedinému možnému východisku.
Links
AV0Z70250504, plan (intention)Name: Člověk v kontextech celoživotního vývoje
GA406/06/1577, research and development projectName: Analýza textu jako výzkumný a diagnostický nástroj
IAA7025402, research and development projectName: Životní příběh a umělecké dílo
PrintDisplayed: 6/7/2024 16:37