KOUKOLA, Bohumil, Jiří MAREŠ and Eva PAVLÍKOVÁ. Prenatální učení? (Prenatal Learning?). In Psychologie zdraví a kvalita života (sborník přednášek). Brno: nakladatetelství MSD, 2006, p. 128-131, 162 pp. ISBN 80-86633-66-7.
Other formats:   BibTeX LaTeX RIS
Basic information
Original name Prenatální učení?
Name in Czech Prenatální učení?
Name (in English) Prenatal Learning?
Authors KOUKOLA, Bohumil (203 Czech Republic), Jiří MAREŠ (203 Czech Republic) and Eva PAVLÍKOVÁ (203 Czech Republic, guarantor).
Edition Brno, Psychologie zdraví a kvalita života (sborník přednášek), p. 128-131, 162 pp. 2006.
Publisher nakladatetelství MSD
Other information
Original language Czech
Type of outcome Proceedings paper
Field of Study 50100 5.1 Psychology and cognitive sciences
Country of publisher France
Confidentiality degree is not subject to a state or trade secret
RIV identification code RIV/00216224:14230/06:00018701
Organization unit Faculty of Social Studies
ISBN 80-86633-66-7
Keywords in English health psychology; life quality; prenatal learning
Tags health psychology, life quality, prenatal learning
Changed by Changed by: Mgr. Eva Pavlíková, učo 1772. Changed: 3/6/2007 17:54.
Abstract
Příspěvek se zabývá kritickým zhodnocení účelnosti a využití přístroje pro tzv. prenatální učení, který je znám pod obchodním označením BabyPlus. Bylo dotazováno 10 uživatelek tohoto tohoto zvukového generátoru a následně analyzovány jejich výpovědi týkající se prožitků při užívání a jejich subjektivní názory týkající se následného vlivu této stimulace na chování a vývoj dítěte po narození. Z našich zjištění vyplývá, že těhotné ženy přístroj používaly v dobré víře, že prospěje dítěti, takže s ním byly spokojené a neproblematický vývoj z velké části připisovaly vlivu stimulace. Zajímavé je, že s větším časovým odstupem od porodu (a rostoucím věkem dítěte) toto přesvědčení sláblo, takže mnohé ženy BabyPlus ve svém daším těhotenství nepoužily. Jelikož skutečný vliv zvukové stimulace přístrojem BP pravděpodobně není možné prokázat, kloníme se k přirozenějším metodám stimulace prostřednictvím matčina hlasu, pohybu, taktilního kontaktu přes břišní stěnu či poslech individuálně oblíbebé hudby.
Abstract (in English)
This paper has a critical point of view to sound prenanatal learnig stimulation, its trade name is BabyPlus. Ten women were asked about their experiences with BabyPlus. They beliewed, it was the best for ubnorn child and good child development after delivery was a effect of foetus sound stimulation. In our opinion, real influence of this this thing to unborn child is no reliably discovered. We recomend nature forms of prenatal stimulation: mothers voice, her mooving, tactile contacts and listening favourite music.
Links
MSM0021622406, plan (intention)Name: Psychologické a sociální charakteristiky dětí, mládeže a rodiny, vývoj osobnosti v době proměn moderní společnosti
Investor: Ministry of Education, Youth and Sports of the CR, Psychological and social characteristics of children, youth and families, development of the personality in the time of changes of modern society
PrintDisplayed: 31/7/2024 07:05