J 2007

Adolescent coping with everyday stressors: A seven-nation study of youth from central, eastern, southern, and northern Europe

GELHAAR, Tim, Inge SEIFFKE-KRENKE, Anna BORGE, Elvira CICOGNANI, Madalena CUNHA et. al.

Basic information

Original name

Adolescent coping with everyday stressors: A seven-nation study of youth from central, eastern, southern, and northern Europe

Name in Czech

Zvládání běžných stresových událostí adolescenty: výzkum sedmi národů ze střední, východní, jižní a severní Evropy

Authors

GELHAAR, Tim (276 Germany), Inge SEIFFKE-KRENKE (276 Germany), Anna BORGE (578 Norway), Elvira CICOGNANI (380 Italy), Madalena CUNHA (620 Portugal), Darko LONCARIC (191 Croatia), Petr MACEK (203 Czech Republic, guarantor), Hans-Christoph STEINHAUSEN (756 Switzerland) and Christa WINKLER METZKE (756 Switzerland)

Edition

European Journal of Developmental Psychology, 2007, 1740-5629

Other information

Language

English

Type of outcome

Článek v odborném periodiku

Field of Study

50100 5.1 Psychology and cognitive sciences

Country of publisher

United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland

Confidentiality degree

není předmětem státního či obchodního tajemství

RIV identification code

RIV/00216224:14230/07:00022078

Organization unit

Faculty of Social Studies

UT WoS

000205875400001

Keywords in English

adolescence; coping; cross-national study

Tags

International impact, Reviewed
Změněno: 17/6/2009 14:06, prof. PhDr. Petr Macek, CSc.

Abstract

V originále

The present study compares problem-specific coping strategies and coping styles of European adolescents from seven nations. The sample consisted of 3031 adolescent participants, aged 11 to 20, from Croatia, the Czech Republic, Germany, Italy, Norway, Portugal, and Switzerland. The adolescents completed the Coping Across Situations Questionnaire (CASQ) by indicating which coping strategies (from 20 alternatives) they usually employed in dealing with age-specific problems (covering 8 different domains). The strategies can be collapsed to three coping styles: active coping, internal coping, and withdrawal. Results show that adolescents from all seven nations predominantly employed functional forms of coping, i.e., active coping and internal coping. In addition, the pattern of frequently and rarely applied coping strategies was similar across cultures. Differences in coping style were revealed for some, but not all problem domains, suggesting that cross-cultural similarity in coping exists for specific stressors. Problem-specific analyses helped to clarify where cultural influence is most distinct. Whereas cultural diversity was highest for coping with job-related problems, coping with self- and future-related problems was highly similar among adolescents from all the nations. Despite the considerable traditional, educational, and economic differences among the cultures investigated, the similarities in coping behaviour were impressive. Explanations for cultural universals and differences in adolescent coping are discussed.

In Czech

Studie srovnává problémově specifické strategie zvládání obtížných situací u evropských adolescentů ze sedmi zemí (3031 respondentů z České republiky, Chorvatska, Itálie, Německa, Norska, Portugalska a Švýcarska). Adolescenti kompletovali the Coping Across Situations Questionnaire (CASQ) a zaznamenávali, které strategie zvládání (20 alternativ) ubvykle užívají při řešení věkově specifických problémů v osmi sledovaných oblastech. Strategie je možné zařadit do tří stylů: aktivní coping, vnitřní coping a pasivní přístup (withdrawal). Výsledky ukazují, že adolescenti ze všech sedmi zemí převážně užívají funkční strategie zvládání, tzn aktivní avnitřní coping. Dále, v profilu používání copingových strategií se evropské země navzájem příliš nelišily. Pokud se rozdíly objevily, týkaly se jen některých problémových oblastí. Největší diversita strategií zvládání se týkala oblasti související s prací a zaměstnáním, strategie spojené se vztahem k sobě (self) a strategie spojené s problémy vztahovanými k budoucnosti byly podobné pro všechny národy.

Links

MSM0021622406, plan (intention)
Name: Psychologické a sociální charakteristiky dětí, mládeže a rodiny, vývoj osobnosti v době proměn moderní společnosti
Investor: Ministry of Education, Youth and Sports of the CR, Psychological and social characteristics of children, youth and families, development of the personality in the time of changes of modern society