KREJČÍ, Tomáš. Changes in core-hinterland relations in Czech agglomerations: labour commuting analysis. Online. In Současné problémy rozvoje regionů a přístup veřejné správy k jejich řešení. 1st ed. Brno: Masarykova univerzita, 2006. p. 129-137. ISBN 80-210-4148-X. [citováno 2024-04-24]
Other formats:   BibTeX LaTeX RIS
Basic information
Original name Changes in core-hinterland relations in Czech agglomerations: labour commuting analysis
Name in Czech Proměny vztahů jádro-zázemí v aglomeracích ČR: analýza dojížďky za prací
Authors KREJČÍ, Tomáš (203 Czech Republic, guarantor)
Edition 1. vyd. Brno, Současné problémy rozvoje regionů a přístup veřejné správy k jejich řešení, p. 129-137, 9 pp. 2006.
Publisher Masarykova univerzita
Other information
Original language English
Type of outcome Proceedings paper
Field of Study Earth magnetism, geodesy, geography
Country of publisher Czech Republic
Confidentiality degree is not subject to a state or trade secret
RIV identification code RIV/00216224:14310/06:00018714
Organization unit Faculty of Science
ISBN 80-210-4148-X
Keywords in English core-hinterland; agglomeration; commuting; suburbanisation
Tags agglomeration, commuting, core-hinterland, suburbanisation
Tags Reviewed
Changed by Changed by: Mgr. Tomáš Krejčí, Ph.D., učo 23090. Changed: 28/5/2007 14:58.
Abstract
This paper deals with the commuting to the centres of the biggest Czech agglomerations in 1991 and 2001 and the influence of commuting to core-hinterland relations. The aim of this article is to study changes of these core-hinterland relations in the 1990s, suburbanisation trends included. Using census data commuting hinterlands of Prague, Brno and Plzeň are delimited. There is an evident increase of number of commuters in 1990s, together with a distinct enlargement of commuting hinterland and commuting flows in all cases. An increase of labour function of municipalities in the first belt of hinterland is also argued within the context of suburbanisation trends. This increase among others resulted in weakening in commuting intensity from the nearest hinterland of the above mentioned cities.
Abstract (in Czech)
Příspěvek se věnuje analýze dojížďky za prací do center největších českých aglomerací v letech 1991 až 2001 a vlivu dojížďky za prací na vztah jádra a zázemí aglomerace. Cílem příspěvku je postihnout právě změny vztahů mezi jádrem a zázemím v devadesátých letech včetně suburbanizačních trendů v tomto období. S využitím dat z censů jsou vymezena dojížďková zázemí Prahy, Brna a Plzně. Ve všech případech je patrný nárůst počtu dojíždějících v devadesátých letech, současně s výrazným rozšířením dojížďkového zázemí a počtu dojížďkových proudů. V souvislosti se suburbanizačními trendy se také prokazuje nárůst pracovní funkce obcí ležících v první zóně zázemí jádra. Tento nárůst vedl mimo jiné k oslabení intenzity dojížďky z nejbližšího zázemí do výše uvedených měst.
PrintDisplayed: 24/4/2024 11:02