Detailed Information on Publication Record
2006
Changes in core-hinterland relations in Czech agglomerations: labour commuting analysis
KREJČÍ, TomášBasic information
Original name
Changes in core-hinterland relations in Czech agglomerations: labour commuting analysis
Name in Czech
Proměny vztahů jádro-zázemí v aglomeracích ČR: analýza dojížďky za prací
Authors
KREJČÍ, Tomáš (203 Czech Republic, guarantor)
Edition
1. vyd. Brno, Současné problémy rozvoje regionů a přístup veřejné správy k jejich řešení, p. 129-137, 9 pp. 2006
Publisher
Masarykova univerzita
Other information
Language
English
Type of outcome
Stať ve sborníku
Field of Study
Earth magnetism, geodesy, geography
Country of publisher
Czech Republic
Confidentiality degree
není předmětem státního či obchodního tajemství
RIV identification code
RIV/00216224:14310/06:00018714
Organization unit
Faculty of Science
ISBN
80-210-4148-X
Keywords in English
core-hinterland; agglomeration; commuting; suburbanisation
Tags
Reviewed
Změněno: 28/5/2007 14:58, Mgr. Tomáš Krejčí, Ph.D.
V originále
This paper deals with the commuting to the centres of the biggest Czech agglomerations in 1991 and 2001 and the influence of commuting to core-hinterland relations. The aim of this article is to study changes of these core-hinterland relations in the 1990s, suburbanisation trends included. Using census data commuting hinterlands of Prague, Brno and Plzeň are delimited. There is an evident increase of number of commuters in 1990s, together with a distinct enlargement of commuting hinterland and commuting flows in all cases. An increase of labour function of municipalities in the first belt of hinterland is also argued within the context of suburbanisation trends. This increase among others resulted in weakening in commuting intensity from the nearest hinterland of the above mentioned cities.
In Czech
Příspěvek se věnuje analýze dojížďky za prací do center největších českých aglomerací v letech 1991 až 2001 a vlivu dojížďky za prací na vztah jádra a zázemí aglomerace. Cílem příspěvku je postihnout právě změny vztahů mezi jádrem a zázemím v devadesátých letech včetně suburbanizačních trendů v tomto období. S využitím dat z censů jsou vymezena dojížďková zázemí Prahy, Brna a Plzně. Ve všech případech je patrný nárůst počtu dojíždějících v devadesátých letech, současně s výrazným rozšířením dojížďkového zázemí a počtu dojížďkových proudů. V souvislosti se suburbanizačními trendy se také prokazuje nárůst pracovní funkce obcí ležících v první zóně zázemí jádra. Tento nárůst vedl mimo jiné k oslabení intenzity dojížďky z nejbližšího zázemí do výše uvedených měst.