KONEČNÁ, Věra, Šárka PORTEŠOVÁ, Marie BUDÍKOVÁ a Helena KOUTKOVÁ. Sebepojetí rozumově nadaných dětí. Československá psychologie: Časopis pro psychologickou teorii a praxi. Praha: Academia, 2007, LI, č. 2, s. 105-116. ISSN 0009-062X. |
Další formáty:
BibTeX
LaTeX
RIS
@article{718687, author = {Konečná, Věra and Portešová, Šárka and Budíková, Marie and Koutková, Helena}, article_location = {Praha}, article_number = {2}, keywords = {multidimensional self-concept; global self-esteem; giftedness}, language = {cze}, issn = {0009-062X}, journal = {Československá psychologie: Časopis pro psychologickou teorii a praxi}, title = {Sebepojetí rozumově nadaných dětí}, volume = {LI}, year = {2007} }
TY - JOUR ID - 718687 AU - Konečná, Věra - Portešová, Šárka - Budíková, Marie - Koutková, Helena PY - 2007 TI - Sebepojetí rozumově nadaných dětí JF - Československá psychologie: Časopis pro psychologickou teorii a praxi VL - LI IS - 2 SP - 105-116 EP - 105-116 PB - Academia SN - 0009062X KW - multidimensional self-concept KW - global self-esteem KW - giftedness N2 - Zkoumání sebepojetí nadaných dětí je jedním z témat širšího výzkumu zaměřeného na sociabilitu a emocionalitu nadaných dětí v České Republice. Výzkumný vzorek tvořily děti ve věku 7-10 let z běžných základních škol v Brně. K identifikaci nadaných dětí ve třídách byly použity Ravenovy barevné progresivní matice. 52 mimořádně nadaných dětí (IQ>130) bylo srovnáváno se 73 dětmi (IQ<130), které tvořily srovnávací skupinu. Pomocí Dětské škály vnímání sebe sama S. Harterové byly zjišťovány rozdíly v pěti oblastech sebepojetí a celkovém sebehodnocení. Výzkum odhalil, že nadané děti dosahují vyššího sebepojetí v oblasti školních dovedností než děti ze srovnávací skupiny. Ve zbylých oblastech sebepojetí i celkovém sebehodnocení se neobjevil žádný statisticky významný rozdíl mezi oběma skupinami. Celkové sebehodnocení nadaných dětí je ovlivňováno zejména sebepojetím v oblasti chování. ER -
KONEČNÁ, Věra, Šárka PORTEŠOVÁ, Marie BUDÍKOVÁ a Helena KOUTKOVÁ. Sebepojetí rozumově nadaných dětí. \textit{Československá psychologie: Časopis pro psychologickou teorii a praxi}. Praha: Academia, 2007, LI, č.~2, s.~105-116. ISSN~0009-062X.
|