KONEČNÁ, Věra, Šárka PORTEŠOVÁ, Marie BUDÍKOVÁ and Helena KOUTKOVÁ. Sebepojetí rozumově nadaných dětí (Self-concept of intellectually gifted children). Československá psychologie: Časopis pro psychologickou teorii a praxi. Praha: Academia, 2007, LI, No 2, p. 105-116. ISSN 0009-062X.
Other formats:   BibTeX LaTeX RIS
Basic information
Original name Sebepojetí rozumově nadaných dětí
Name in Czech Sebepojetí rozumově nadaných dětí
Name (in English) Self-concept of intellectually gifted children
Authors KONEČNÁ, Věra (203 Czech Republic, guarantor), Šárka PORTEŠOVÁ (203 Czech Republic), Marie BUDÍKOVÁ (203 Czech Republic) and Helena KOUTKOVÁ (203 Czech Republic).
Edition Československá psychologie: Časopis pro psychologickou teorii a praxi, Praha, Academia, 2007, 0009-062X.
Other information
Original language Czech
Type of outcome Article in a journal
Field of Study 50100 5.1 Psychology and cognitive sciences
Country of publisher Czech Republic
Confidentiality degree is not subject to a state or trade secret
Impact factor Impact factor: 0.133
RIV identification code RIV/00216224:14230/07:00022119
Organization unit Faculty of Social Studies
UT WoS 000247082300001
Keywords in English multidimensional self-concept; global self-esteem; giftedness
Tags giftedness, global self-esteem, multidimensional self-concept
Tags Reviewed
Changed by Changed by: RNDr. Marie Budíková, Dr., učo 328. Changed: 22/6/2009 17:02.
Abstract
Zkoumání sebepojetí nadaných dětí je jedním z témat širšího výzkumu zaměřeného na sociabilitu a emocionalitu nadaných dětí v České Republice. Výzkumný vzorek tvořily děti ve věku 7-10 let z běžných základních škol v Brně. K identifikaci nadaných dětí ve třídách byly použity Ravenovy barevné progresivní matice. 52 mimořádně nadaných dětí (IQ>130) bylo srovnáváno se 73 dětmi (IQ<130), které tvořily srovnávací skupinu. Pomocí Dětské škály vnímání sebe sama S. Harterové byly zjišťovány rozdíly v pěti oblastech sebepojetí a celkovém sebehodnocení. Výzkum odhalil, že nadané děti dosahují vyššího sebepojetí v oblasti školních dovedností než děti ze srovnávací skupiny. Ve zbylých oblastech sebepojetí i celkovém sebehodnocení se neobjevil žádný statisticky významný rozdíl mezi oběma skupinami. Celkové sebehodnocení nadaných dětí je ovlivňováno zejména sebepojetím v oblasti chování.
Abstract (in English)
The investigation of the gifted children`s self-concept is one part of the wider research focused on the sociability and emotionality of the gifted in the Czech Republic. The research was carried out in the sample of children at the age of 7-10 from the primary schools. Raven`s Coloured Progressive Matrices were used to screen the intelligence of the children in the classrooms. 52 gifted children (IQ>130] were compared with 73 less-gifted children (IQ<130) on five domains of the self-concept and the global self-worth (Harter`s Self-perception profile for children was used). The research revealed that gifted children have better self-concept in the domain of school competence than children from the control group. In the other domains there are no significant differences between gifted and less-gifted children. Gifted children`s global self-worth is determined especially by the field of behavioral conduct.
Links
MSM0021622406, plan (intention)Name: Psychologické a sociální charakteristiky dětí, mládeže a rodiny, vývoj osobnosti v době proměn moderní společnosti
Investor: Ministry of Education, Youth and Sports of the CR, Psychological and social characteristics of children, youth and families, development of the personality in the time of changes of modern society
PrintDisplayed: 31/7/2024 17:15