J 2007

Sebepojetí rozumově nadaných dětí

KONEČNÁ, Věra, Šárka PORTEŠOVÁ, Marie BUDÍKOVÁ and Helena KOUTKOVÁ

Basic information

Original name

Sebepojetí rozumově nadaných dětí

Name in Czech

Sebepojetí rozumově nadaných dětí

Name (in English)

Self-concept of intellectually gifted children

Authors

KONEČNÁ, Věra (203 Czech Republic, guarantor), Šárka PORTEŠOVÁ (203 Czech Republic), Marie BUDÍKOVÁ (203 Czech Republic) and Helena KOUTKOVÁ (203 Czech Republic)

Edition

Československá psychologie: Časopis pro psychologickou teorii a praxi, Praha, Academia, 2007, 0009-062X

Other information

Language

Czech

Type of outcome

Článek v odborném periodiku

Field of Study

50100 5.1 Psychology and cognitive sciences

Country of publisher

Czech Republic

Confidentiality degree

není předmětem státního či obchodního tajemství

Impact factor

Impact factor: 0.133

RIV identification code

RIV/00216224:14230/07:00022119

Organization unit

Faculty of Social Studies

UT WoS

000247082300001

Keywords in English

multidimensional self-concept; global self-esteem; giftedness

Tags

Reviewed
Změněno: 22/6/2009 17:02, RNDr. Marie Budíková, Dr.

Abstract

V originále

Zkoumání sebepojetí nadaných dětí je jedním z témat širšího výzkumu zaměřeného na sociabilitu a emocionalitu nadaných dětí v České Republice. Výzkumný vzorek tvořily děti ve věku 7-10 let z běžných základních škol v Brně. K identifikaci nadaných dětí ve třídách byly použity Ravenovy barevné progresivní matice. 52 mimořádně nadaných dětí (IQ>130) bylo srovnáváno se 73 dětmi (IQ<130), které tvořily srovnávací skupinu. Pomocí Dětské škály vnímání sebe sama S. Harterové byly zjišťovány rozdíly v pěti oblastech sebepojetí a celkovém sebehodnocení. Výzkum odhalil, že nadané děti dosahují vyššího sebepojetí v oblasti školních dovedností než děti ze srovnávací skupiny. Ve zbylých oblastech sebepojetí i celkovém sebehodnocení se neobjevil žádný statisticky významný rozdíl mezi oběma skupinami. Celkové sebehodnocení nadaných dětí je ovlivňováno zejména sebepojetím v oblasti chování.

In English

The investigation of the gifted children`s self-concept is one part of the wider research focused on the sociability and emotionality of the gifted in the Czech Republic. The research was carried out in the sample of children at the age of 7-10 from the primary schools. Raven`s Coloured Progressive Matrices were used to screen the intelligence of the children in the classrooms. 52 gifted children (IQ>130] were compared with 73 less-gifted children (IQ<130) on five domains of the self-concept and the global self-worth (Harter`s Self-perception profile for children was used). The research revealed that gifted children have better self-concept in the domain of school competence than children from the control group. In the other domains there are no significant differences between gifted and less-gifted children. Gifted children`s global self-worth is determined especially by the field of behavioral conduct.

Links

MSM0021622406, plan (intention)
Name: Psychologické a sociální charakteristiky dětí, mládeže a rodiny, vývoj osobnosti v době proměn moderní společnosti
Investor: Ministry of Education, Youth and Sports of the CR, Psychological and social characteristics of children, youth and families, development of the personality in the time of changes of modern society