DOKULIL, Miloš. Do we concentrate ourselves sufficiently on language? (Language as a drug as well as medicine, but first of all as a gift for the development of humanity). In School and Health 21 - Škola a zdraví 21; Volume 1 - 1. díl. 1st ed. Brno: Paido + MU, 2007, p. 55-70. ISBN 978-80-7315-119-5.
Other formats:   BibTeX LaTeX RIS
Basic information
Original name Do we concentrate ourselves sufficiently on language? (Language as a drug as well as medicine, but first of all as a gift for the development of humanity)
Name in Czech Věnujeme dost pozornosti jazyku? (Jazyk jako droga i lék, ale především dar k rozvíjení lidství)
Authors DOKULIL, Miloš (203 Czech Republic, guarantor).
Edition 1. vyd. Brno, School and Health 21 - Škola a zdraví 21; Volume 1 - 1. díl, p. 55-70, 16 pp. 2007.
Publisher Paido + MU
Other information
Original language English
Type of outcome Proceedings paper
Field of Study 50300 5.3 Education
Country of publisher Czech Republic
Confidentiality degree is not subject to a state or trade secret
RIV identification code RIV/00216224:14330/07:00032060
Organization unit Faculty of Informatics
ISBN 978-80-7315-119-5
UT WoS 000264731000004
Keywords in English language/articulate language; meaning; interpretation; social role; health
Tags health, interpretation, language/articulate language, Meaning, social role
Tags International impact, Reviewed
Changed by Changed by: prof. PhDr. Ing. Miloslav Dokulil, DrSc., učo 1013. Changed: 29/3/2010 10:07.
Abstract
Current reflections force us to educate not only through a word, but especially through a personal example. This responsibility for life, the important critical attitude at overcoming the settled clichés to be included, enters our conscience most often in a language array. And as teachers, we cannot flesh out our good behaviour by anything else but, paradoxically, by our sincere and open-hearted "word". The inspirational role of the teacher as a personality, passing out not only knowledge but also her/his cordial (can we still say "affectionate"?) attention to the pupils, has been well known to all of us from our own experience.
Abstract (in Czech)
Úvaha se orientuje na výchovu nejen slovem, ale zvláště osobním příkladem. Zodpovědnost za život, včetně potřebné kritičnosti při překonávání ustálených klišé, vstupuje do našeho vědomí přitom většinou v jazykovém hávu. Učitelovo příkladné chování nemůžeme dotvořit už skoro ničím jiným než (paradoxně) upřímně míněným slovem. O inspirující roli osobnosti učitelek a učitelů rozdávajících s poznatky také svůj vřelý vztah k žactvu snad všichni něco víme z vlastní zkušenosti.
PrintDisplayed: 9/6/2024 17:21