Other formats:
BibTeX
LaTeX
RIS
@article{719067, author = {Portešová, Šárka}, article_location = {Praha}, article_number = {1}, keywords = {gifted; learning disabled}, language = {cze}, issn = {0031-3815}, journal = {Pedagogika}, title = {Rozumově nadané děti se specifickými vývojovými poruchami učení ve školním kontextu problém nebo výzva pro učitele?}, volume = {LVII}, year = {2007} }
TY - JOUR ID - 719067 AU - Portešová, Šárka PY - 2007 TI - Rozumově nadané děti se specifickými vývojovými poruchami učení ve školním kontextu problém nebo výzva pro učitele? JF - Pedagogika VL - LVII IS - 1 SP - 47-57 EP - 47-57 PB - UK Pedagogická fakulta SN - 00313815 KW - gifted KW - learning disabled N2 - Prezentovaná studie seznamuje čtenáře s problematikou tzv. dvakrát výjimečných dětí - tj. rozumově nadaných žáků s handicapem. Nejčastěji jde ve školním kontextu o existenci nadání se specifickou vývojovou poruchou učení. Autorka věnuje pozornost otázkám spojeným s identifikací této specifické skupiny žáků ve školním prostředí, všímá si typických rozporů v jejich schopnostech a popisuje základní překážky, bránící včasnému odhalení nadprůměrného potenciálu i specifických poruch učení. Ukazuje, že právě populace nadaných dětí s SPU bývá identifikována velmi pozdě, většinou až na střední škole ve chvíli, kdy přetrvávající porucha učení a neúspěšná snaha o její překonání výrazně znemožnily rozvoj nadání a snížily studentovy aspirace své schopnosti dále rozvíjet. V další části příspěvku věnuje autorka pozornost otázkám sociální a emocionální adaptace této specifické populace nadaných. Na základě detailní analýzy empirických výzkumů, týkajících se důsledků nepochopení podstaty školních problémů ukazuje, že právě tato dětská populace vykazuje tendenci k intenzivní frustraci v určitých předmětech, trvale očekává selhání, neúspěch, ale paradoxně projevuje strach z úspěchu a obavy z prokázání svých mimořádných schopností. Příspěvek rovněž přináší syntézu základních pedagogických a pedagogicko-psychologických, empiricky ověřených, zahraničních postupů a opatření, jež jsou v edukační péči o tuto velmi specifickou populaci žáků, nejčastěji užívány. Těmto požadavků v zahraničí nejlépe odpovídají speciálně vytvořené nápravné programy, zaměřené na rozvoj nadání a nápravu handicapů, dílčí akcelerace v oblasti nadprůměrných schopností a náprava handicapu s pomocí speciálního pedagoga, vytvoření individuální vzdělávacího plánu zohledňujícího rozvoj nadání i nápravu handicapu, případně vytvoření speciálních tříd pro mimořádně nadané žáky s poruchou učení. Odborné prameny však opakovaně zdůrazňují, že při volbě jakéhokoliv vzdělávacího opatření je vždy nutné vycházet ze základních vzdělávacích potřeb nadaných dětí s poruchami učení. Na prvním místě je rozpoznání nadprůměrných schopností i dílčích handicapů, zaměření vzdělávacího programu na rozvoj nadání a vytvoření vzdělávacího prostředí, jež by respektovalo individuální odlišnosti a rozvoj efektivních kompenzačních strategií. Daná problematika je v současnosti jednou z nejintenzivněji řešených oblastí psychologie a pedagogiky nadaných, zejména v angloamerických zemích. ER -
PORTEŠOVÁ, Šárka. Rozumově nadané děti se specifickými vývojovými poruchami učení ve školním kontextu problém nebo výzva pro učitele? (Gifted children with learning disabilities in school context problems or chalenge for teachers?). \textit{Pedagogika}. Praha: UK Pedagogická fakulta, 2007, LVII, No~1, p.~47-57, 10 pp. ISSN~0031-3815.
|