V originále
Tento příspěvek se zabývá obrazovou sémantikou, představuje algoritmus přidělení sémantiky a vyvíjený systém pro zpracování sémantiky v obrazových datech. Automatický systém zjišťuje strukturu obrazu a poté se snaží označit nalezené oblasti definovanými pojmy. Pojmy získává z připravených ontologií, výsledek je zobrazen uživateli ke schválení či úpravě. Postup využívá algoritmus, který jsme navrhli. Je zaměřen na rychlost při zachování dostatečné kvality označování. Článek dále ukazuje, kde budou data ukládána a jak budou využita - hlavně v počítačově podporované výuce
Anglicky
The goal of E-learning is to assist in knowledge transfer process from teacher (or learning documents) toward students via computer systems. Explicit semantic description is needed for such functionality. This paper showed methods working with picture semantics to make them more contributive to e-learning. E-learning area is specific in drawback of any basic knowledge of its users - students; in contrast with knowledge management or information retrieval. Paper also introduced semiautomatically pictures annotating system (oversighted by user), which segment them, annotate them with ontology concept, and store in knowledge repository. Some information about repository under development (and its new functions for other modules of ELSW project) was also described.