D 2007

E-learning a sémantika obrazových dat

GREGAR, Tomáš, Radka POSPÍŠILOVÁ and Pavel ČÍŽEK

Basic information

Original name

E-learning a sémantika obrazových dat

Name in Czech

E-learning a sémantika obrazových dat

Name (in English)

E-learning and image data semantics

Authors

GREGAR, Tomáš (203 Czech Republic, guarantor), Radka POSPÍŠILOVÁ (203 Czech Republic) and Pavel ČÍŽEK (203 Czech Republic)

Edition

Brno, Sborník čtvrtého ročníku konference o e-learningu --- SCO 2007, p. 239-244, 260 pp. 2007

Publisher

Masarykova univerzita

Other information

Language

Czech

Type of outcome

Stať ve sborníku

Field of Study

10201 Computer sciences, information science, bioinformatics

Country of publisher

Czech Republic

Confidentiality degree

není předmětem státního či obchodního tajemství

RIV identification code

RIV/00216224:14330/07:00019395

Organization unit

Faculty of Informatics

ISBN

978-80-210-4296-4

Keywords in English

e-learning; knowledge; ontology; computer vision; machine learning; visual similarity; knowledge repository

Tags

Reviewed
Změněno: 22/8/2007 10:26, RNDr. Tomáš Gregar

Abstract

V originále

Tento příspěvek se zabývá obrazovou sémantikou, představuje algoritmus přidělení sémantiky a vyvíjený systém pro zpracování sémantiky v obrazových datech. Automatický systém zjišťuje strukturu obrazu a poté se snaží označit nalezené oblasti definovanými pojmy. Pojmy získává z připravených ontologií, výsledek je zobrazen uživateli ke schválení či úpravě. Postup využívá algoritmus, který jsme navrhli. Je zaměřen na rychlost při zachování dostatečné kvality označování. Článek dále ukazuje, kde budou data ukládána a jak budou využita - hlavně v počítačově podporované výuce

In English

The goal of E-learning is to assist in knowledge transfer process from teacher (or learning documents) toward students via computer systems. Explicit semantic description is needed for such functionality. This paper showed methods working with picture semantics to make them more contributive to e-learning. E-learning area is specific in drawback of any basic knowledge of its users - students; in contrast with knowledge management or information retrieval. Paper also introduced semiautomatically pictures annotating system (oversighted by user), which segment them, annotate them with ontology concept, and store in knowledge repository. Some information about repository under development (and its new functions for other modules of ELSW project) was also described.

Links

1ET208050401, research and development project
Name: E-learning v kontextu sémantického webu
Investor: Academy of Sciences of the Czech Republic, E-learning in the Semantic Web Context