BRANDNER, Aleš. Lingvističeskij i didaktičeskij aspekty funkcional´no-grammatičeskich issledovanij (Linguistic and Didactic Features of the Functional Grammer Research). In Nomen est omen.Zeichen und An-Zeichen in den slawischen Sprachen. Festschrift für Manfred Niemeyer zum 60. Geburtstag. Greifswald: Ernst-Moritz-Arndt-Universität Greifswald, 2007, p. 70-75. ISBN 3-86006-287-5.
Other formats:   BibTeX LaTeX RIS
Basic information
Original name Lingvističeskij i didaktičeskij aspekty funkcional´no-grammatičeskich issledovanij
Name in Czech Lingvistické a didaktické aspekty funkčně gramatického výzkumu
Name (in English) Linguistic and Didactic Features of the Functional Grammer Research
Authors BRANDNER, Aleš (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution).
Edition Greifswald, Nomen est omen.Zeichen und An-Zeichen in den slawischen Sprachen. Festschrift für Manfred Niemeyer zum 60. Geburtstag, p. 70-75, 6 pp. 2007.
Publisher Ernst-Moritz-Arndt-Universität Greifswald
Other information
Original language Russian
Type of outcome Proceedings paper
Field of Study 60200 6.2 Languages and Literature
Country of publisher Germany
Confidentiality degree is not subject to a state or trade secret
RIV identification code RIV/00216224:14210/07:00032090
Organization unit Faculty of Arts
ISBN 3-86006-287-5
Keywords in English functional grammar grammatical system of Russian practical textbook functional communicative aspect language system comparison Russian with Czech describe a foreign language semantic and structural function
Tags RIV - zkontrolováno
Tags International impact
Changed by Changed by: Mgr. Oxana Čmelíková, Ph.D., učo 39877. Changed: 19/3/2011 21:12.
Abstract
Avtor analizirujet primenenije principov funkcionalnoj grammatiki pri obučenii inostrannym jazykam, v slučaje russkogo jazyka pri obučenii ruskomu jazyku kak inostrannomu. Funkcionalnaja grammatika stala odnim iz rukovodstvujuščich napravlenij v sovremennom jazykoznanii. Jeje problemy analizirujet mnogočislennaja literatura. V nej otražajutsja raznyje podchody k funcionalnomu analizu jazyka. Kommunikativnoje napravlenije obučenija jazykov v prošlyje desjatiletija zastavilo issledovatelej iskat novuju, praktičeski napravlennuju grammatiku, kotoraja objasnila by, kak v reči funcionirujut jazykovyje jedinicy, počemu oni funcionirujut takim obrazom, a ne po-drugomu. Na osnovanii primenenija funkcionalno-grammatičeskich pricipov možno dlja češskich rusistov sostavit učebnik po russkoj grammatike.
Abstract (in Czech)
Autor rozebírá uplatnění principů funkční gramatiky při výuce cizích jazyků, v případě ruštiny při výuce ruštiny jako cizího jazyka. Funkční gramatika se stala jedním z vůdčích směrů současné jazykovědy. Jejími problémy se zabývá rozsáhlá literatura. V ní se odrážejí různé přístupy k funkční analýze jazyka. Komunikativní zaměření výuky jazyků v minulých desetiletích nutilo badatele hledat novou, prakticky zaměřenou gramatiku, která by vysvětlila, jak fungují v řeči jazykové jednotky a proč tak vlastně fungují. Na základě uplatnění funkčně gramatických principů lze pro potřeby českých rusistů sestavit učenici ruské gramatiky.
Abstract (in English)
The author pleads for the necessity to describe a foreign language in a functional communicative aspect from the function (communicative neads) to the form (the linguistic means of expression of an idea). This approach is preceded necessarity by a brief survey of the language system in the direction from the form to its function. Then he presents a possible ideas how a practical university textbook of ideographic Russian grammar for Czech students.
PrintDisplayed: 25/4/2024 08:10