D 2006

Ikonografie středověkých kachlů jako pramen lidové kultury

LOSKOTOVÁ, Irena

Basic information

Original name

Ikonografie středověkých kachlů jako pramen lidové kultury

Name (in English)

Iconography in the tiles of Middle Ages as a source of folk culture

Authors

LOSKOTOVÁ, Irena (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution)

Edition

Brno, Středověké a novověké zdroje tradiční kultury, p. 109-120, 11 pp. 2006

Publisher

Ústav evropské etnologie FF MU

Other information

Language

Czech

Type of outcome

Stať ve sborníku

Field of Study

Archaeology, anthropology, ethnology

Country of publisher

Czech Republic

Confidentiality degree

není předmětem státního či obchodního tajemství

RIV identification code

RIV/00216224:14210/06:00018743

Organization unit

Faculty of Arts

ISBN

80-239-7984-1

Keywords in English

Middle Ages; stove tiles; folk culture

Tags

Reviewed
Změněno: 5/9/2011 12:44, PhDr. Irena Loskotová, Ph.D.

Abstract

V originále

Během 15. století se zdobená kachlová kamna stala běžnou součástí nejen měšťanských, ale často i vesnických domácností. Tvůrci těchto kamen pocházeli z prostředí, pro které kamna vytvářeli, takže jejich ikonografii můžeme v té době jednoznačně nazvat pramenem lidovým. Reliéfní výzdoba kachlů ovlivňovala a současně byla ovlivňována velkou skupinou obyvatelstva různého sociálního postavení. Největší vliv si při výběru námětů po celý středověk i raný novověk uchovalo katolické náboženství, nejmocnější duchovní síla evropského středověku. Na čelních vyhřívacích stěnách komorových kachlů se objevují zpočátku především křesťanské, záhy však i světské výzdobné motivy. Reliéfní výzdoba kachlů odráží bohatý duchovní život širokých lidových vrstev společnosti.

In English

In the course of the 15th century the decorative-tiled stove became a common household feature in town and vilage alike. These stoves were made by artisans from the local community, as such we can state plainly that their iconography has its source in folk culture. The relief decoration of tiles was an inspiration for and simultaneously was inspired by a large proportion of populations of diverse social ranks. Throughout the Middle Ages and early modern times, the greatest influence in terms of theme was brought to bear by Roman Catholicism, the most powerful religion in the Europe of the Middle Ages. On the frontal heating walls of early chambers tiles for the most part we see Christian motifs, later these are accompanied by motifs of secular themes. The relief decoration of these tiles reflects the great importance of spirituality for a great many people across social divides.

Links

MSM0021622427, plan (intention)
Name: Interdisciplinární centrum výzkumů sociálních struktur pravěku až vrcholného středověku. Archeologický terénní a teoretický výzkum, využití přírodních věd, metodologie a informatika, ochrana kulturního dědictví
Investor: Ministry of Education, Youth and Sports of the CR