Detailed Information on Publication Record
2006
Ikonografie středověkých kachlů jako pramen lidové kultury
LOSKOTOVÁ, IrenaBasic information
Original name
Ikonografie středověkých kachlů jako pramen lidové kultury
Name (in English)
Iconography in the tiles of Middle Ages as a source of folk culture
Authors
LOSKOTOVÁ, Irena (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution)
Edition
Brno, Středověké a novověké zdroje tradiční kultury, p. 109-120, 11 pp. 2006
Publisher
Ústav evropské etnologie FF MU
Other information
Language
Czech
Type of outcome
Stať ve sborníku
Field of Study
Archaeology, anthropology, ethnology
Country of publisher
Czech Republic
Confidentiality degree
není předmětem státního či obchodního tajemství
RIV identification code
RIV/00216224:14210/06:00018743
Organization unit
Faculty of Arts
ISBN
80-239-7984-1
Keywords in English
Middle Ages; stove tiles; folk culture
Tags
Tags
Reviewed
Změněno: 5/9/2011 12:44, PhDr. Irena Loskotová, Ph.D.
V originále
Během 15. století se zdobená kachlová kamna stala běžnou součástí nejen měšťanských, ale často i vesnických domácností. Tvůrci těchto kamen pocházeli z prostředí, pro které kamna vytvářeli, takže jejich ikonografii můžeme v té době jednoznačně nazvat pramenem lidovým. Reliéfní výzdoba kachlů ovlivňovala a současně byla ovlivňována velkou skupinou obyvatelstva různého sociálního postavení. Největší vliv si při výběru námětů po celý středověk i raný novověk uchovalo katolické náboženství, nejmocnější duchovní síla evropského středověku. Na čelních vyhřívacích stěnách komorových kachlů se objevují zpočátku především křesťanské, záhy však i světské výzdobné motivy. Reliéfní výzdoba kachlů odráží bohatý duchovní život širokých lidových vrstev společnosti.
In English
In the course of the 15th century the decorative-tiled stove became a common household feature in town and vilage alike. These stoves were made by artisans from the local community, as such we can state plainly that their iconography has its source in folk culture. The relief decoration of tiles was an inspiration for and simultaneously was inspired by a large proportion of populations of diverse social ranks. Throughout the Middle Ages and early modern times, the greatest influence in terms of theme was brought to bear by Roman Catholicism, the most powerful religion in the Europe of the Middle Ages. On the frontal heating walls of early chambers tiles for the most part we see Christian motifs, later these are accompanied by motifs of secular themes. The relief decoration of these tiles reflects the great importance of spirituality for a great many people across social divides.
Links
MSM0021622427, plan (intention) |
|