D 2007

Testování modelu vysvětlujícího známku z cizího jazyka pomocí strategií učení: multinomiální logistická regrese

VLČKOVÁ, Kateřina

Basic information

Original name

Testování modelu vysvětlujícího známku z cizího jazyka pomocí strategií učení: multinomiální logistická regrese

Name (in English)

Testing Model: Foreign Language Learning Strategies Explaining the Academic Achievement: Multinomial Logistic Regression Approach.

Authors

VLČKOVÁ, Kateřina (203 Czech Republic, guarantor)

Edition

1. vyd. České Budějovice, Svět výchovy a vzdělávání v reflexi současného pedagogického výzkumu. Sborník z XV. konference ČAPV. p. 1-13, 2007

Publisher

Pedagogická fakulta Jihočeské univerzity, katedra pedagogiky a psychologie

Other information

Language

Czech

Type of outcome

Stať ve sborníku

Field of Study

50300 5.3 Education

Country of publisher

Czech Republic

Confidentiality degree

není předmětem státního či obchodního tajemství

RIV identification code

RIV/00216224:14410/07:00022316

Organization unit

Faculty of Education

ISBN

978-80-7040-991-6

Keywords in English

Foreign language; learning strategies; upper secondary comprehensive school; school grade; study achievement; multinomial logistic regression; models

Abstract

V originále

Příspěvek se pokouší zjistit, zda lze pomocí strategií učení vysvětlit známku z cizího jazyka. 85 strategií učení - z oblasti paměťových, kognitivních, kompenzačních, metakognitivních, sociálních a afektivních strategií (Oxford 1990) - zjišťovaných u studentů brněnských gymnázií a vybrané potenciálně intervenující proměnné jsou testovány v modelu multinomiální logistické regrese s cílem nalézt celkový model vy-světlující známku z cizího jazyka. Ukazuje se, že model je statisticky signifikantní a že strategie do určité míry známku vysvětlují. Nicméně míra vysvětlení rozptylu závisle proměnné je asi 50%. Ke zlepšení modelu (64%), dle očekávání, dochází v případě za-hrnutí dalších vysvětlujících intervenujících proměnných.

In English

Foreign language learning strategies are tested as explanatory variables for academic achievement with multinomial logistic regression models. Two main groups of strategies (Oxford 1990) were observed: direct (memory strategies, cognitive, compensation strategies) and indirect strategies (metacognitive, affective, social). The tested models were statistically significant, nevertheless explained only half of the variance in academic achievement at the upper secondary comprehensive schools in the Czech Republic. The model, as expected, was improved by adding more of the independent variables.

Links

LC06046, research and development project
Name: Centrum základního výzkumu školního vzdělávání (Acronym: RECES)
Investor: Ministry of Education, Youth and Sports of the CR, Research Centre on Schooling