D 2007

Inovativnost v sociálním podnikání - zbytečnost nebo nutnost?

ŽÍTEK, Vladimír

Basic information

Original name

Inovativnost v sociálním podnikání - zbytečnost nebo nutnost?

Name in Czech

Inovativnost v sociálním podnikání - zbytečnost nebo nutnost?

Name (in English)

Innovations in social enterprise - inutility or necessity?

Authors

ŽÍTEK, Vladimír (203 Czech Republic, guarantor)

Edition

Banská Bystrica, Determinanty sociálneho rozvoja - Sociálne podnikanie V. p. 85-90, 2007

Publisher

Univerzita Mateja Bela

Other information

Language

Czech

Type of outcome

Stať ve sborníku

Field of Study

50200 5.2 Economics and Business

Country of publisher

Slovakia

Confidentiality degree

není předmětem státního či obchodního tajemství

RIV identification code

RIV/00216224:14560/07:00022336

Organization unit

Faculty of Economics and Administration

ISBN

978-80-8083-494-4

Keywords in English

Innovation; organizational innovation; social enterprise; effectiveness; benefit

Tags

International impact, Reviewed
Změněno: 17/12/2007 21:19, doc. Ing. Vladimír Žítek, Ph.D.

Abstract

V originále

Touha po vylepšení pozice Evropské unie v globální ekonomice vyústila v přijetí ambiciozní a minimálně z časového hlediska nerealistické Lisabonské strategie. Ta uvedla v život především pojem zvyšování konkurenceschopnosti. K tomuto cíli pak vede jedině dostatečně rychlé uvádění inovací všeho typu (technické, organizační, procesní, marketingové) na trh. Lze však dokázat, že inovativnost a konkurenceschopnost nejsou jen záležitostí soukromého na zisk orientovaného sektoru, ale že mají své místo i v neziskové oblasti, specificky pak v oblasti sociálního podnikání. S využitím obecných poznatků veřejné ekonomie (efektivnost veřejného sektoru, paretovská efektivnost, maximalizace užitku) příspěvek argumentuje ve prospěch nezbytnosti inovativních přístupů v sociálním podnikání.

In English

The ambition to make better position of Europe in global economy led to acceptance of ambitious and unrealistic Lisboan strategy. It called into action especially the term of competitiveness increasing. Only fast launching of all kind of innovations (technical, organizational, processing, and marketing) leads to meeting the objective of Lisbon strategy. It is possible to show that innovativeness and competitiveness are not only the question of private for-profit sector but they have also place in non-profit sector and social enterprise too. With utilization of general knowledge of public economics (effectiveness of public sector, Pareto effectiveness, benefit maximization) the contribution argue for necessity of innovative approaches in social enterprise.

Links

1M0524, research and development project
Name: Centrum výzkumu konkurenční schopnosti české ekonomiky
Investor: Ministry of Education, Youth and Sports of the CR, Research Centre for the Competitiveness of the Czech Economy