Detailed Information on Publication Record
2007
Inovativnost v sociálním podnikání - zbytečnost nebo nutnost?
ŽÍTEK, VladimírBasic information
Original name
Inovativnost v sociálním podnikání - zbytečnost nebo nutnost?
Name in Czech
Inovativnost v sociálním podnikání - zbytečnost nebo nutnost?
Name (in English)
Innovations in social enterprise - inutility or necessity?
Authors
ŽÍTEK, Vladimír (203 Czech Republic, guarantor)
Edition
Banská Bystrica, Determinanty sociálneho rozvoja - Sociálne podnikanie V. p. 85-90, 2007
Publisher
Univerzita Mateja Bela
Other information
Language
Czech
Type of outcome
Stať ve sborníku
Field of Study
50200 5.2 Economics and Business
Country of publisher
Slovakia
Confidentiality degree
není předmětem státního či obchodního tajemství
RIV identification code
RIV/00216224:14560/07:00022336
Organization unit
Faculty of Economics and Administration
ISBN
978-80-8083-494-4
Keywords in English
Innovation; organizational innovation; social enterprise; effectiveness; benefit
Tags
International impact, Reviewed
Změněno: 17/12/2007 21:19, doc. Ing. Vladimír Žítek, Ph.D.
V originále
Touha po vylepšení pozice Evropské unie v globální ekonomice vyústila v přijetí ambiciozní a minimálně z časového hlediska nerealistické Lisabonské strategie. Ta uvedla v život především pojem zvyšování konkurenceschopnosti. K tomuto cíli pak vede jedině dostatečně rychlé uvádění inovací všeho typu (technické, organizační, procesní, marketingové) na trh. Lze však dokázat, že inovativnost a konkurenceschopnost nejsou jen záležitostí soukromého na zisk orientovaného sektoru, ale že mají své místo i v neziskové oblasti, specificky pak v oblasti sociálního podnikání. S využitím obecných poznatků veřejné ekonomie (efektivnost veřejného sektoru, paretovská efektivnost, maximalizace užitku) příspěvek argumentuje ve prospěch nezbytnosti inovativních přístupů v sociálním podnikání.
In English
The ambition to make better position of Europe in global economy led to acceptance of ambitious and unrealistic Lisboan strategy. It called into action especially the term of competitiveness increasing. Only fast launching of all kind of innovations (technical, organizational, processing, and marketing) leads to meeting the objective of Lisbon strategy. It is possible to show that innovativeness and competitiveness are not only the question of private for-profit sector but they have also place in non-profit sector and social enterprise too. With utilization of general knowledge of public economics (effectiveness of public sector, Pareto effectiveness, benefit maximization) the contribution argue for necessity of innovative approaches in social enterprise.
Links
1M0524, research and development project |
|