ŽÍTEK, Vladimír. Inovativnost v sociálním podnikání - zbytečnost nebo nutnost? (Innovations in social enterprise - inutility or necessity?). In Determinanty sociálneho rozvoja - Sociálne podnikanie V. Banská Bystrica: Univerzita Mateja Bela, 2007, p. 85-90. ISBN 978-80-8083-494-4.
Other formats:   BibTeX LaTeX RIS
Basic information
Original name Inovativnost v sociálním podnikání - zbytečnost nebo nutnost?
Name in Czech Inovativnost v sociálním podnikání - zbytečnost nebo nutnost?
Name (in English) Innovations in social enterprise - inutility or necessity?
Authors ŽÍTEK, Vladimír (203 Czech Republic, guarantor).
Edition Banská Bystrica, Determinanty sociálneho rozvoja - Sociálne podnikanie V. p. 85-90, 2007.
Publisher Univerzita Mateja Bela
Other information
Original language Czech
Type of outcome Proceedings paper
Field of Study 50200 5.2 Economics and Business
Country of publisher Slovakia
Confidentiality degree is not subject to a state or trade secret
RIV identification code RIV/00216224:14560/07:00022336
Organization unit Faculty of Economics and Administration
ISBN 978-80-8083-494-4
Keywords in English Innovation; organizational innovation; social enterprise; effectiveness; benefit
Tags benefit, effectiveness, innovation, organizational innovation, social enterprise
Tags International impact, Reviewed
Changed by Changed by: doc. Ing. Vladimír Žítek, Ph.D., učo 8819. Changed: 17/12/2007 21:19.
Abstract
Touha po vylepšení pozice Evropské unie v globální ekonomice vyústila v přijetí ambiciozní a minimálně z časového hlediska nerealistické Lisabonské strategie. Ta uvedla v život především pojem zvyšování konkurenceschopnosti. K tomuto cíli pak vede jedině dostatečně rychlé uvádění inovací všeho typu (technické, organizační, procesní, marketingové) na trh. Lze však dokázat, že inovativnost a konkurenceschopnost nejsou jen záležitostí soukromého na zisk orientovaného sektoru, ale že mají své místo i v neziskové oblasti, specificky pak v oblasti sociálního podnikání. S využitím obecných poznatků veřejné ekonomie (efektivnost veřejného sektoru, paretovská efektivnost, maximalizace užitku) příspěvek argumentuje ve prospěch nezbytnosti inovativních přístupů v sociálním podnikání.
Abstract (in English)
The ambition to make better position of Europe in global economy led to acceptance of ambitious and unrealistic Lisboan strategy. It called into action especially the term of competitiveness increasing. Only fast launching of all kind of innovations (technical, organizational, processing, and marketing) leads to meeting the objective of Lisbon strategy. It is possible to show that innovativeness and competitiveness are not only the question of private for-profit sector but they have also place in non-profit sector and social enterprise too. With utilization of general knowledge of public economics (effectiveness of public sector, Pareto effectiveness, benefit maximization) the contribution argue for necessity of innovative approaches in social enterprise.
Links
1M0524, research and development projectName: Centrum výzkumu konkurenční schopnosti české ekonomiky
Investor: Ministry of Education, Youth and Sports of the CR, Research Centre for the Competitiveness of the Czech Economy
PrintDisplayed: 9/6/2024 07:08