DVOŘÁKOVÁ, Jana a Mojmír TYRLÍK. Effect of values on responsibility perceived in moral action. Studia Psychologica. Bratislava: Ústav experimentálnej psychológie SAV, 2007, roč. 49, č. 2, s. 167-175. ISSN 0039-3320.
Další formáty:   BibTeX LaTeX RIS
Základní údaje
Originální název Effect of values on responsibility perceived in moral action
Název česky Vliv hodnot na odpovědnost vnímanou v morálním jednání
Autoři DVOŘÁKOVÁ, Jana (203 Česká republika, garant) a Mojmír TYRLÍK (203 Česká republika).
Vydání Studia Psychologica, Bratislava, Ústav experimentálnej psychológie SAV, 2007, 0039-3320.
Další údaje
Originální jazyk angličtina
Typ výsledku Článek v odborném periodiku
Obor 50100 5.1 Psychology and cognitive sciences
Stát vydavatele Slovensko
Utajení není předmětem státního či obchodního tajemství
Impakt faktor Impact factor: 0.145
Kód RIV RIV/00216224:14230/07:00022381
Organizační jednotka Fakulta sociálních studií
UT WoS 000248026800007
Klíčová slova anglicky values; responsibility; morality; adolescence
Štítky adolescence, morality, responsibility, values
Příznaky Mezinárodní význam, Recenzováno
Změnil Změnil: doc. PhDr. Mojmír Tyrlík, Ph.D., učo 90. Změněno: 27. 6. 2009 17:47.
Anotace
The aim of this study was to investigate the relationship between preferred values and responsibility perceived in one's own action. The research sample consisted of 213 high school students (108 girls and 105 boys, mean age = 15.9 years). Participants were asked to describe their own good and bad actions and they filled in a value preference inventory. Participants either referred to the object of responsibility, e.g. they described actions toward specific people, or they mentioned an internal rule according to which they interpret their actions. In girls, values referring to other persons had an effect on actions. In boys, the value of working for society was important in predicting actions. Our results point to the importance of context in moral development.
Anotace česky
The aim of this study was to investigate the relationship between preferred values and responsibility perceived in one's own action. The research sample consisted of 213 high school students (108 girls and 105 boys, mean age = 15.9 years). Participants were asked to describe their own good and bad actions and they filled in a value preference inventory. Participants either referred to the object of responsibility, e.g. they described actions toward specific people, or they mentioned an internal rule according to which they interpret their actions. In girls, values referring to other persons had an effect on actions. In boys, the value of working for society was important in predicting actions. Our results point to the importance of context in moral development.
Návaznosti
MSM0021622406, záměrNázev: Psychologické a sociální charakteristiky dětí, mládeže a rodiny, vývoj osobnosti v době proměn moderní společnosti
Investor: Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy ČR, Psychologické a sociální charakteristiky dětí, mládeže a rodiny, vývoj osobnosti v době proměn moderní společnosti
VytisknoutZobrazeno: 24. 4. 2024 21:28