JANÍKOVÁ, Věra. Interkulturelle Kompetenz und soziokulturelle Normen im fremdsprachlichen Deutschunterricht. (Intercultural Competence and Sociocultural Norms in Teaching German as a Foreign Language). In Sprach- und Literaturwissenschaftliche Brückenschläge. 1st ed. München: LINCOM, 2007, p. 531-537, 8 pp. ISBN 978-3-89586-503-9.
Other formats:   BibTeX LaTeX RIS
Basic information
Original name Interkulturelle Kompetenz und soziokulturelle Normen im fremdsprachlichen Deutschunterricht.
Name in Czech Interkulturní kompetece a sociokulturní normy ve výuce němčiny jako cizího jazyka.
Name (in English) Intercultural Competence and Sociocultural Norms in Teaching German as a Foreign Language
Authors JANÍKOVÁ, Věra (203 Czech Republic, guarantor).
Edition 1. vyd. München, Sprach- und Literaturwissenschaftliche Brückenschläge. p. 531-537, 8 pp. 2007.
Publisher LINCOM
Other information
Original language German
Type of outcome Proceedings paper
Field of Study 60200 6.2 Languages and Literature
Country of publisher Germany
Confidentiality degree is not subject to a state or trade secret
RIV identification code RIV/00216224:14410/07:00032292
Organization unit Faculty of Education
ISBN 978-3-89586-503-9
Keywords in English intercultural competence; sociocultural norms; methodology of German as a Foreign Language
Tags intercultural competence, sociocultural norms
Tags International impact
Changed by Changed by: prof. PhDr. Věra Janíková, Ph.D., učo 1445. Changed: 13/6/2008 09:14.
Abstract
Die Vermittlung von einer verbalen kommunikativen Kompetenz im Fremdsprachenunterricht reicht nicht aus. Der fremdsprachige Lerner muss eine weitgehend interaktionale Kompetenz erwerben, die auch Wissen über extralinguale Faktoren einschließt. Der Beitrag geht von der Kulturemtheorie aus, weist auf neu formulierte Ziele und Prinzipien des Fremdsprachenunterrichts hin und bietet einige fremdsprachendidaktische Überlegungen.
Abstract (in Czech)
Zprostředkování pouze prvků verbální komunikace v cizojazyčné výuce zdaleka nestačí. jedine, který se učí cizímu jazyku, musí získat interakční kompetenci v širším slovy smyslu, zejména pak v oblasti extralingválních aspektů. Článek se opírá o teotii tzv. kulturémů, poukazuje na nově formulované cíle a principy moderní cizojazyčné výuky a nabízí několik zamyšlení z hlediska didaktiky cizích jazyků.
Abstract (in English)
The paper results from the cultureme theory, it points at the newly formulated goals and principles of the modern FLT, and offers some thought from the viewpoint of the FL methodology.
PrintDisplayed: 8/6/2024 03:21