Detailed Information on Publication Record
2007
Koncept tematického vlastnictví, palčivosti témat a agendy setting v politologii
EIBL, OttoBasic information
Original name
Koncept tematického vlastnictví, palčivosti témat a agendy setting v politologii
Name (in English)
Issue Ownership, Issue Salience and Agenda Setting in Political Science
Authors
EIBL, Otto (203 Czech Republic, guarantor)
Edition
Politologický časopis, Brno, MPÚ, 2007, 1211-3247
Other information
Language
Czech
Type of outcome
Článek v odborném periodiku
Field of Study
50601 Political science
Country of publisher
Czech Republic
Confidentiality degree
není předmětem státního či obchodního tajemství
RIV identification code
RIV/00216224:14230/07:00022475
Organization unit
Faculty of Social Studies
Keywords in English
issue ownerwship; issue salience; agenda setting; campaigning; political communication; rational choice theory
Tags
Tags
Reviewed
Změněno: 27/8/2007 12:16, Mgr. Otto Eibl, Ph.D.
V originále
Článek se snaží interpretovat změny v charakteru komunikačních strategií (v rámci volebních kampaní) politických aktérů, ke kterým docházelo v průběhu 20. století. Nejvýznamnější změnou se zdá být posun od komunikace založené na konfliktních liniích ke komunikaci založené na parciálních tématech. Posun je možné interpretovat jako důsledek modernizačního procesu (individualizace) a rostoucí racionalitu obou stran: Voliči podporují určitou stranu v očekávání určitých benefitů, strany svou programovou nabídku skládají tak, aby oslovily co nejvíce voličů a uspokojily jejich poptávku. Komunikovaná témata mohou časem přejít "do vlastnictví" strany, která v daném tématu získá kredit a v případě, že jsou tato témata společensky naléhavá, přinášejí "vlastníkům" výhodu v předvolebním boji. Objevuje se tak další dimenze stranické soutěže: Strany musí soupeřit nejen s dalšími stranami ale i dalšími aktéry o dominanci ve veřejné, mediální a politické sféře.
In English
The article attempts to interpret changes in the character of communication strategies applied in election competitions during the 20th century. The most important change seems to be the shift from cleavage-based to issue-based communication in election campaigns. Such shift can be interpreted as the result of modernization process (individualizing) and growing rationality of both factions: voters tend to support specific political parties expecting certain benefits, whereas political parties tend to emphasize those issues which can satisfy voters` demand. Over time, particular issues can, on the basis of successfully executed policies, be "transferred" into the ownership of specific political parties. When the communicated issue is salient, the issue ownership can bring advantages in polling. This brings a new dimension to the party competition: Now the parties have to compete with other agenda setters about the (issue) dominance in public, media and political sphere.
Links
MSM0021622407, plan (intention) |
|