J 2007

Koncept tematického vlastnictví, palčivosti témat a agendy setting v politologii

EIBL, Otto

Basic information

Original name

Koncept tematického vlastnictví, palčivosti témat a agendy setting v politologii

Name (in English)

Issue Ownership, Issue Salience and Agenda Setting in Political Science

Authors

EIBL, Otto (203 Czech Republic, guarantor)

Edition

Politologický časopis, Brno, MPÚ, 2007, 1211-3247

Other information

Language

Czech

Type of outcome

Článek v odborném periodiku

Field of Study

50601 Political science

Country of publisher

Czech Republic

Confidentiality degree

není předmětem státního či obchodního tajemství

RIV identification code

RIV/00216224:14230/07:00022475

Organization unit

Faculty of Social Studies

Keywords in English

issue ownerwship; issue salience; agenda setting; campaigning; political communication; rational choice theory

Tags

Reviewed
Změněno: 27/8/2007 12:16, Mgr. Otto Eibl, Ph.D.

Abstract

V originále

Článek se snaží interpretovat změny v charakteru komunikačních strategií (v rámci volebních kampaní) politických aktérů, ke kterým docházelo v průběhu 20. století. Nejvýznamnější změnou se zdá být posun od komunikace založené na konfliktních liniích ke komunikaci založené na parciálních tématech. Posun je možné interpretovat jako důsledek modernizačního procesu (individualizace) a rostoucí racionalitu obou stran: Voliči podporují určitou stranu v očekávání určitých benefitů, strany svou programovou nabídku skládají tak, aby oslovily co nejvíce voličů a uspokojily jejich poptávku. Komunikovaná témata mohou časem přejít "do vlastnictví" strany, která v daném tématu získá kredit a v případě, že jsou tato témata společensky naléhavá, přinášejí "vlastníkům" výhodu v předvolebním boji. Objevuje se tak další dimenze stranické soutěže: Strany musí soupeřit nejen s dalšími stranami ale i dalšími aktéry o dominanci ve veřejné, mediální a politické sféře.

In English

The article attempts to interpret changes in the character of communication strategies applied in election competitions during the 20th century. The most important change seems to be the shift from cleavage-based to issue-based communication in election campaigns. Such shift can be interpreted as the result of modernization process (individualizing) and growing rationality of both factions: voters tend to support specific political parties expecting certain benefits, whereas political parties tend to emphasize those issues which can satisfy voters` demand. Over time, particular issues can, on the basis of successfully executed policies, be "transferred" into the ownership of specific political parties. When the communicated issue is salient, the issue ownership can bring advantages in polling. This brings a new dimension to the party competition: Now the parties have to compete with other agenda setters about the (issue) dominance in public, media and political sphere.

Links

MSM0021622407, plan (intention)
Name: Politické strany a reprezentace zájmů v soudobých evropských demokraciích
Investor: Ministry of Education, Youth and Sports of the CR, Political Parties and The Representation of Interests in Contemporary European Democracies