ŠIRŮČEK, Jan and Michaela ŠIRŮČKOVÁ. Peer attachment in adolescence: Prediction with longitudinal data. 2007.
Other formats:   BibTeX LaTeX RIS
Basic information
Original name Peer attachment in adolescence: Prediction with longitudinal data
Name in Czech Vrstevnický attachment v adolescenci: predikce pomocí longitudinálního výzkumu
Authors ŠIRŮČEK, Jan (203 Czech Republic, guarantor) and Michaela ŠIRŮČKOVÁ (203 Czech Republic).
Edition 2007.
Other information
Original language English
Type of outcome Audiovisual works
Field of Study 50100 5.1 Psychology and cognitive sciences
Country of publisher Germany
Confidentiality degree is not subject to a state or trade secret
WWW URL
RIV identification code RIV/00216224:14230/07:00022476
Organization unit Faculty of Social Studies
Keywords in English peer attachment; adolescence; longitudinal study; latent change model
Tags adolescence, latent change model, longitudinal study, peer attachment
Changed by Changed by: Mgr. Jan Širůček, Ph.D., učo 13410. Changed: 27/8/2007 14:47.
Abstract
According to continuity theory, parental and peer attachment correlate in adolescence. Although many studies support both mean and rank stability of parental attachment dimensions on various samples, there are still identifiable adolescents reporting changes in their relationships with parents during adolescence, due to various causes. Aim of this study report is to examine the ways these changes possibly influence attachment relationships with peers. Research data were obtained in ELSPAC study in Czech Republic. Sample N = 300; respondents followed up from 11 to 15 years for purpose of this study. Using structural equation modelling (SEM), we propose longitudinal model predicting peer attachment represented by subscales of trust, alienation and interpersonal dependence both from perceived relationships with parents and time-related changes in these relationships. Especially gender aspects and non-linear effects challenging the validity of change modelling with SEM are taken into consideration.
Abstract (in Czech)
Dle kontinuitní teorie teorie je prožívaná emoční vazba (attachmentu) s vrstevníky v dospívání korelátem emoční vazby s rodiči. Proměnné charakterizující emoční vazbu adolescenta s rodiči jsou prověřeny jako relativně stabilní, přesto však lze identifikovat adolescenty referující významné změny ve vztahu s rodiči. Cílem této studie je zjistit, jakým způsobem mohou změny emoční vazby s rodiči ovlivnit emoční vazby s vrstevníky v adolescenci. Výzkumná data byla získána v rámci studie ELSPAC. Je navržen model emoční vazby s vrstevníky v dimenzích důvěra, odcizení a interpersonální závislost a metodou strukturálního modelování testována jeho prediktabilita z proměnných indikujících emoční vazbu s rodiči v 11, 13 a 15 letech věku dospívajícího. Zvláštní důraz je kladen na genderový aspekt a diskusi nelineárních efektů, ohrožujících validitu strukturálního modelu.
Links
MSM0021622406, plan (intention)Name: Psychologické a sociální charakteristiky dětí, mládeže a rodiny, vývoj osobnosti v době proměn moderní společnosti
Investor: Ministry of Education, Youth and Sports of the CR, Psychological and social characteristics of children, youth and families, development of the personality in the time of changes of modern society
PrintDisplayed: 18/7/2024 00:32