A 2007

Peer attachment in adolescence: Prediction with longitudinal data

ŠIRŮČEK, Jan and Michaela ŠIRŮČKOVÁ

Basic information

Original name

Peer attachment in adolescence: Prediction with longitudinal data

Name in Czech

Vrstevnický attachment v adolescenci: predikce pomocí longitudinálního výzkumu

Authors

ŠIRŮČEK, Jan (203 Czech Republic, guarantor) and Michaela ŠIRŮČKOVÁ (203 Czech Republic)

Edition

2007

Other information

Language

English

Type of outcome

Audiovizuální tvorba

Field of Study

50100 5.1 Psychology and cognitive sciences

Country of publisher

Germany

Confidentiality degree

není předmětem státního či obchodního tajemství

References:

RIV identification code

RIV/00216224:14230/07:00022476

Organization unit

Faculty of Social Studies

Keywords in English

peer attachment; adolescence; longitudinal study; latent change model
Změněno: 27/8/2007 14:47, Mgr. Jan Širůček, Ph.D.

Abstract

V originále

According to continuity theory, parental and peer attachment correlate in adolescence. Although many studies support both mean and rank stability of parental attachment dimensions on various samples, there are still identifiable adolescents reporting changes in their relationships with parents during adolescence, due to various causes. Aim of this study report is to examine the ways these changes possibly influence attachment relationships with peers. Research data were obtained in ELSPAC study in Czech Republic. Sample N = 300; respondents followed up from 11 to 15 years for purpose of this study. Using structural equation modelling (SEM), we propose longitudinal model predicting peer attachment represented by subscales of trust, alienation and interpersonal dependence both from perceived relationships with parents and time-related changes in these relationships. Especially gender aspects and non-linear effects challenging the validity of change modelling with SEM are taken into consideration.

In Czech

Dle kontinuitní teorie teorie je prožívaná emoční vazba (attachmentu) s vrstevníky v dospívání korelátem emoční vazby s rodiči. Proměnné charakterizující emoční vazbu adolescenta s rodiči jsou prověřeny jako relativně stabilní, přesto však lze identifikovat adolescenty referující významné změny ve vztahu s rodiči. Cílem této studie je zjistit, jakým způsobem mohou změny emoční vazby s rodiči ovlivnit emoční vazby s vrstevníky v adolescenci. Výzkumná data byla získána v rámci studie ELSPAC. Je navržen model emoční vazby s vrstevníky v dimenzích důvěra, odcizení a interpersonální závislost a metodou strukturálního modelování testována jeho prediktabilita z proměnných indikujících emoční vazbu s rodiči v 11, 13 a 15 letech věku dospívajícího. Zvláštní důraz je kladen na genderový aspekt a diskusi nelineárních efektů, ohrožujících validitu strukturálního modelu.

Links

MSM0021622406, plan (intention)
Name: Psychologické a sociální charakteristiky dětí, mládeže a rodiny, vývoj osobnosti v době proměn moderní společnosti
Investor: Ministry of Education, Youth and Sports of the CR, Psychological and social characteristics of children, youth and families, development of the personality in the time of changes of modern society