ČAPKA, František and Jaroslav VACULÍK. Hygiene in First Republic Schools. In ŘEHULKA, Evžen. Řehulka, E.et al.School and Health 21, t.2. 1st ed. Brno: Masarykova univerzita, 2007, p. 43-50. ISBN 978-80-7315-138-6.
Other formats:   BibTeX LaTeX RIS
Basic information
Original name Hygiene in First Republic Schools
Name in Czech K problematice hygieny na školách první republiky
Authors ČAPKA, František (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution) and Jaroslav VACULÍK (203 Czech Republic, belonging to the institution).
Edition 1. vyd. Brno, Řehulka, E.et al.School and Health 21, t.2, p. 43-50, 8 pp. 2007.
Publisher Masarykova univerzita
Other information
Original language English
Type of outcome Proceedings paper
Field of Study 60101 History
Country of publisher Czech Republic
Confidentiality degree is not subject to a state or trade secret
RIV identification code RIV/00216224:14410/07:00050802
Organization unit Faculty of Education
ISBN 978-80-7315-138-6
UT WoS 000264733100005
Keywords (in Czech) hygiena;škola;první ČSR
Keywords in English hygiene;school;the first Czechoslovak Republic
Tags hygiene, school, the first Czechoslovak Republic
Tags International impact, Reviewed
Changed by Changed by: prof. PhDr. Jaroslav Vaculík, CSc., učo 2734. Changed: 28/3/2012 15:35.
Abstract
The analytical text deals with the interior arrangement of school building. The primary requirement was large, airy classrooms in newly designed school buildings with sufficient and efficient ventilation and correct, hygienic heating. The classrooms were to be equipped with high and wide windows with narrow gaps between the window panes to reduce the necessary artificial lighting of the classrooms. Further requirements included correctly sized classroom furniture (desks and seats), appropriate writing equipment, blackboard chalk, textbook print etc. Discussions were held about the beginning time of school lessons, correct timetable structure and scope of homework, without final settlement of the issues. A clear preference was expressed for morning lessons over afternoon lessons, even though this was often impossible to put in practice, as the increased population made it nearly impossible even to keep the stipulated number of pupils per classroom (there were requests for even further reduction of the number of pupils per classroom below 60).
Abstract (in Czech)
Analytický text se zabývá vnitřním uspořádáním školní budovy. Na první místo se dostal požadavek, aby se při projektování nových škol pamatovalo na velké, vzdušné učebny s dostatečným a účelným větracím zařízením a správným hygienickým vytápěním. Učebny měly mít vysoká a široká okna s úzkými meziokenními prostorami, umělého světla mělo být používáno co nejméně. Přirozeně byly dále zdůrazněny požadavky na nábytek ve třídě, zejména se striktně žádalo dodržování správných parametrů pro školní lavice (výšku sedadel a psací desku) a také pro podobu psacích potřeb, nátěru školní tabule, tisku v učebnicích apod. Spíše diskutována zůstávala otázka počátku školního vyučování, správného rozvrhu hodin a stanovení rozsahu domácích úkolů. Jednoznačně se preferovalo dopolední vyučování před odpoledním, i když praxe to často nedovolovala; výrazný populační nárůst žáků činil problémy s dodržováním stanového počtu žáků ve třídě, když se navíc ozývaly hlasy po dalším snižování limitu 60 žáků.
Links
MSM0021622421, plan (intention)Name: Škola a zdraví pro 21. století
Investor: Ministry of Education, Youth and Sports of the CR, School and Health for the 21st Century
PrintDisplayed: 27/5/2024 22:03