A 2007

Teachers profession and teachers stress

ŘEHULKA, Evžen and Oliva ŘEHULKOVÁ

Basic information

Original name

Teachers profession and teachers stress

Name in Czech

Profese učitele a učitelský stres

Authors

ŘEHULKA, Evžen (203 Czech Republic, guarantor) and Oliva ŘEHULKOVÁ (203 Czech Republic)

Edition

2007

Other information

Language

English

Type of outcome

Audiovizuální tvorba

Field of Study

50100 5.1 Psychology and cognitive sciences

Country of publisher

Czech Republic

Confidentiality degree

není předmětem státního či obchodního tajemství

References:

RIV identification code

RIV/00216224:14410/07:00019463

Organization unit

Faculty of Education

Keywords in English

teachers teachers profession teachers stress gender

Tags

International impact
Změněno: 1/9/2007 23:54, prof. PhDr. Evžen Řehulka, CSc.

Abstract

V originále

Teaching is profession with long tradition and it developed from regular work to profession and whether these are mere special skills or a particular occupation (profession), that is the issue being discussed till now. A certain compromise is the characterization of teaching as a semi-profession, even when countries with a long cultural tradition understood the teaching as a profession especially defined and demanding preparation work. One of possibly definition of teaching profession including its overall teacher training is the view from the aspect of profession demands. Here, we encounter with the phenomenon of teachers stress, which represents specific complex of stresses and stress reactions, which characterize teaching in an interesting way and enable certain understanding of the principle of this profession. We distinguish, in teachers stress, component: 1.physical 2.sensor 3.cognitive 4.emotional 5.social Our more than ten-year researches show, that by researching teachers stress it is important to observe gender criterion, which revealed to be more important than work experience length or teaching qualification. Unexpectedly high was physical load of teaching profession, which reaches to middle rates being comparable with a driver, shop assistant or building inspector profession. However physical load does not disable teachers work performance, his failure decreases quality of pedagogical activity. Other significant stresses are shown by teaching profession in the area of emotion, especially in women. If social stress occurs together with emotional stress, it comes to significant reciprocal strengthening. In teachers men we find raising rates of sensor and cognitive stress. We assume that teachers profession is well comprehensible and defined by stress studying and working with stress may be one of the basic arrangements when keeping quality pedagogical performance.

In Czech

Učitelství je profese s dlouhou tradicí a vyvíjelo se od zaměstnání k profesi a o tom, zda jde o pouhé speciální dovednosti či o zcela konkrétní povolání (profesi) se vedou spory dodnes. Určitým kompromisem je charakterizování učitelství jako semi-profese, i když země s velkou kulturní tradicí vždy chápali učitelství jako profesi se speciálně definovanou a náročnou přípravou. Jednou z možností vymezení učitelské profese včetně celé přípravy na tuto profesi je pohled z hlediska profesních nároků. Zde se setkáváme s fenoménem učitelského stresu, který představuje specifický komplex stresů a stresových reakcí, které zajímavě učitelství charakterizují a umožňují určité pochopení podstaty této profese. V učitelském stresu rozlišujeme složku: 1. fyzickou 2. senzorickou 3. kognitivní 4. emocionální 5. sociální Naše více než desetileté výzkumy ukazují, že při výzkumu učitelského stresu je důležité sledovat genderové kritérium, které se ukázalo závažnější než délka praxe či učitelská aprobace. Neočekávaně vysoká se ukázala fyzická zátěž učitelské profese, která dosahuje středních hodnot srovnatelných s prací řidiče, prodavače či stavbyvedoucího. Fyzická zátěž sice obecně výkon práce učitele neznemožňuje, ale její nezvládnutí snižuje kvalitu pedagogického působení. Další závažné stresy vykazuje učitelská profese v oblasti emocionality, a to zejména u žen. Pokud se objevuje sociální stres spolu s emocionálním, dochází k významnému vzájemnému posilování. U učitelů-mužů nacházíme zvýšené hodnoty stresu senzorického a kognitivního. Domníváme se, že učitelská profese je dobře pochopitelná a vymezená přes studium stresu a práce se stresem může být jedním ze základních opatření při udržování kvalitního pedagogického výkonu.

Links

IAA7025403, research and development project
Name: Paradigma zdraví a kvality života: aspekt metodologický, osobnostní a ontogenetický
MSM0021622421, plan (intention)
Name: Škola a zdraví pro 21. století
Investor: Ministry of Education, Youth and Sports of the CR, School and Health for the 21st Century